- Лечебните заведения трябва да имат изготвен ценоразпис, поставен на видно място, от който пациентите да се информират за цените на предлаганите услуги и консумативи
- След изписване в рамките на 30 дни се назначават до два контролни прегледа, задължително записани в епикризата, в същото лечебно заведение за болнична помощ
Когато се наложи да постъпите в болница, трябва да знаете отговорите на поне 13 важни въпроса.
Какви документи са нужни за приема и кой ги издава?
При планов прием в болница пациентът постъпва с Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури (бл. МЗ-НЗОК № 7). То се издава от личен лекар или от лекар специалист. Към направлението се прилага и амбулаторен лист.
Документите се издават електронно, но при желание може да се разпечатат и на хартия. Препоръчително е пациентът да представи и всички медицински документи, с които разполага. При постъпване по спешност не се изискват направление или други документи.
Необходимо ли е да знаем по каква клинична пътека ни приемат и какво включва тя?
Клиничната пътека, по която пациентът постъпва в болница, има само предварителен информативен характер за лечебното заведение, в което постъпва. Определяща е клиничната пътека, по която пациентът е изписан от болницата, и тя може да бъде различна от тази, по която е приет.
Вие имате право да знаете по коя клинична пътека ви лекуват.
Ако са нужни изследвания – трябва ли да са готови предварително, или да ги правим в деня на постъпване?
При хоспитализация (планов прием) пациентът може да представи изследвания, извършени преди датата на хоспитализация, но ако няма такива, приемащото лечебно заведение не може да ги изисква. Ако няма изследвания, но са необходими такива, същите следва да се направят в болницата.
Изследванията влизат ли в клиничната пътека, или е нужно допълнително направление за тях?
Всички изследвания се извършват в рамките на клиничната пътека, включително образни (рентген, КАТ, МРТ, ехография) и лабораторни изследвания.
Не са необходими отделни направления за тях.
Ако се налага консултация с анестезиолог – какво включва тя и кой я заплаща?
Предоперативна анестезиологична консултация е задължителна за всяка клинична пътека с оперативна дейност, извършена с обща или местна упойка, и е неразделна част от историята на заболяването на пациента. Включва анамнеза за наличие на алергии и придружаващи заболявания.
По преценка на анестезиолога се извършват и специфични изследвания. Консултацията с анестезиолог и назначените от него изследвания влизат в цената на клиничната пътека и също се заплащат от НЗОК.
В кои случаи плащаме за избор на лекар/екип?
Изборът на поискани от пациента допълнителни услуги - включително избор на лекар или екип, е регламентиран в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ и се заплащат допълнително по цени, посочени в нея.
Извън дейностите, които заплаща НЗОК, лечебните заведения трябва да имат изготвен ценоразпис, поставен на видно място, от който пациентите да се информират за цените на предлаганите услуги и консумативи.
Допълнително поисканите услуги са въпрос на личен избор на пациента, а не задължително условие за прием и лечение в лечебно заведение за болнична помощ. Тези услуги се заявяват свободно, изрично и писмено от пациента.
В кои случаи плащаме за консумативи или медицински изделия?
Болницата може да иска от пациента да заплаща само медицинските изделия, за които изрично е посочено в съответната клинична пътека, че не се заплащат от НЗОК. Пациентът ги заплаща на цената, на която ги е закупила болницата.
Тя задължително издава фактура и фискален бон, в които е посочено за какво е плащането от пациента. В случаите, в които НЗОК покрива част от цената на медицинското изделие, пациентът доплаща сумата до стойността, на която болницата е закупила изделието.
Кой и как ни информира за цените?
Извън дейностите, които заплаща НЗОК в рамките на здравното осигуряване, лечебните заведения трябва да имат изготвен ценоразпис, поставен на видно място, от който пациентите да се информират за цените на предлаганите допълнително поискани услуги и медицински изделия.
Ако се наложи допълнителен преглед от специалист от друго отделение, докато сме в болница, необходимо ли е направление и кой го издава?
При необходимост от консултация със специалист от друго отделение или болница по време на хоспитализацията консултацията се осигурява от болницата. Не е необходимо допълнително направление или заплащане от пациента.
Могат ли да ни изпишат преди изтичането на минималния срок на клиничната пътека?
Клиничната пътека е с договорен минимален престой. Когато той е до 3 дни, може да бъде изпълнена и приключена като амбулаторна процедура, в случай че в рамките на не по-малко от 12 часа от престоя на пациента в лечебното заведение са изпълнени всички задължителни дейности и са налице всички условия за дехоспитализация, както и писмена оценка от лекар за липсата на медицински риск за пациента от предсрочното приключване на дейностите по клиничната пътека.
Какви документи трябва да получим при изписване?
При дехоспитализация болницата предоставя на пациента епикриза, която се издава в три еднообразни екземпляра и се подписва от пациента. В епикризата са описани всички резултати от проведените изследвания, манипулации, оперативният протокол, извършените консултации, предписаното домашно лечение, хранителен режим и др.
При желание от страна на пациента се предоставят и копия на резултатите от консултации, хистологични, лабораторни и образни изследвания.
В какъв период след изписването имаме право на контролен преглед?
След изписване се назначават до два контролни прегледа, задължително записани в епикризата, в рамките на 30 дни след изписването в същото лечебно заведение за болнична помощ. Не са нужни допълнителни документи.
Всички изследвания, необходими за контролния преглед, се назначават и извършват в същата болница.
Ако имаме възражения – към кого да се обърнем и какви документи трябва да приготвим?
Когато здравноосигурените лица не са удовлетворени от медицинската помощ, може да подадат жалба пред съответната Районна здравноосигурителна каса, Изпълнителната агенция за медицински надзор, Министерството на здравеопазването.
В нея следва да бъде предоставена конкретна информация, придружена със съответна документация: резултати от изследвания, амбулаторни листове, епикризи, фактури, касови бележки за заплатени суми и др.
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
По всяко време на годината ли може да бъде сменен педиатърът, който наблюдава детето?
Ако става дума за нов избор на педиатър, който наблюдава детето по програма "Детско здравеопазване" с всички прегледи и изследвания, които му се полагат съобразно възрастта, а не за смяна на личния му лекар, може да го направите, когато пожелаете. За целта личният лекар ще издаде направление към лекар специалист по педиатрия.

Човек и добре да живее, му се налага да влезе в болница.
Какво да правим, с какви документи стигаме дотам, кой ги издава?
Отговорите в "НЗОК за теб" от мен, Ненчо Балабанов.
Всичко започва от личния лекар.
Той или лекарят специалист издават направление за хоспитализация – вече електронно. С него постъпваме в болница.
Колко струва избор на екип, колко или каква е цената на т.нар. VIP стая – това са услуги, които не се поемат от Здравната каса. Ценоразписът за тях трябва да бъде поставен на видно място.
Всичко, което ви интересува по повод на болничния престой, можете да научите от експертите на здравната каса във Facebook или YouTube или да прочетете на сайта на НЗОК.
Аз съм Ненчо Балабанов и ви желая да сте винаги здрави, за да стоите далеч от всяка болница!
Коментари