Използването на електронни рецептурни книжки е спестило на хронично болните пациенти над 1 млн. лв., откакто системата беше пусната в експлоатация на 1 юли 2021 г. Това показват данните на „Информационно обслужване“, което разработи и администрира платформата, съобщиха от пресцентъра на дружеството.
До този момент са издадени над 260 000 изцяло електронизирани книжки. Те успешно замениха хартиения еквивалент, който се продаваше на средна цена около пет лева.
„Освен спестените средства на хронично болните пациенти, които са сред най-социално слабата и уязвима част от населението, електронните рецептурни книжки намалиха значително времето за обслужване на пациентите и възможността от допускане на грешки при предписването и отпускането на лекарства“, каза Георги Недев, ръководител „Здравноосигурителни системи“ в Информационно обслужване, цитиран в прессъобщението.
При използването на електронната рецептурна книжка гражданите не се налага да купуват хартиена, да я носят на общопрактикуващия им лекар за попълване и след това да чакат в районната здравноосигурителна каса (РЗОК) за заверка. Не е необходимо и да я представят в аптечната мрежа за отпускане на необходимите им медикаменти, което значително ги облекчава и пести време.
Електронната книжка се регистрира и попълва единствено от общопрактикуващия лекар, а достъпът до информацията за хронично болния пациент е строго ограничена. Аптеките имат възможност да проверяват данни единствено за конкретна рецепта, по която трябва да отпуснат медикаменти, заплащани от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Цялата информация между общопрактикуващия лекар, аптеката и районните здравноосигурителни каси се обменя изцяло по електронен път, което спестява значително време на всички участници в процеса. В системата се актуализира и информацията за избор на общопрактикуващ лекар, без да се налага пациентът да заверява промяната с посещение до РЗОК. В е-книжката могат да се вписват също така нови диагнози и да се отписват стари.
Данните показват, че от пускането на системата до този момент електронно са обслужени 2,3 млн. пациенти, а платформата е получила и изпълнила на 360 млн. електронни заявки. На ден се изпълняват по над 400 000 заявки, като средното време за обработка на заявката е под една секунда. Модулът се използва ефективно от близо 10 000 лекари и фармацевти, които имат договор с НЗОК.
Преди около месец от "Информационно обслужване" съобщиха, че системата за издаване на електронни протоколи за отпускане на скъпоструващи лекарства за домашно лечение дава възможност на пациентите да получат своите медикаменти за по-малко от 2 часа, а преди електронизацията, заверката в районните здравноосигурителни каси е отнемала от няколко дни до няколко седмици. Системата беше пусната в експлоатация на 1 март 2023 г., а от началото на юли 2023 г. РЗОК започна да приема единствено електронни протоколи.
Коментари