Австралийски и датски учени откриха ген, отговорен за усещането за ситост, при изследвания с червеи, предаде Франс прес. Това може да е от полза в борбата със затлъстяването.

Генът, кръстен ETS-5, контролира сигнали, изпратени от мозъка към червата, и отключва усещане за ситост. Освен това ETS-5 е в основата на необходимостта да се спи или да се правят физически упражнения след консумация на храна, поясниха авторите на изследването.

Сходен ген съществува у хората. "Това открива перспективи за създаване на лекарство, което може да допринесе да се постави под контрол наддаването на телесно тегло, потискайки апетита и увеличавайки желанието за по-голяма физическа активност", заяви Роджър Поукок от университета Монаш в Австралия.

Когато в червата се складира достатъчно количество мазнини, мозъкът получава послание, с което заръчва на червея да спре да се движи, отключвайки стадий на сънливост, или обратно - заръчва му да се движи, ако не е сит.

Кръглият червей Caenorhabditis elegans, който достига дължина около 1 милиметър, е високо ценен от учените заради простото устройство на мозъка му, включващ 302 неврона и 8000 синаптични връзки. За сравнение човешкият мозък наброява 100 хиляди милиарда неврона.

C. elegans поделя около 80 на сто от гените си с човека, като половината са замесени с болести при хората, уточниха учените. Тъй като поделя толкова много гени с човека, въпросният червей е много подходящ изследователски модел за опознаване на биологични процеси, като метаболизма, както и на болести.

Учените установили каква е ролята на C. elegans, като изследвали неврони в мозъците на тези червеи и като контролирали реакцията им към приема на храна. Било констатирано, че богатите на хранителни вещества продукти предизвикват различен мозъчен отговор в сравнение с отключения от бедни на хранителни вещества продукти.

"Става въпрос за първото откриване на ген, регулиращ метаболизма", отбеляза Поукок.