Доц. Стефан Лолов, дмн, специалист по ушни болести, работи в УНГ клиниката в Националната многопрофилна транспортна болница “Цар Борис III”. Той отговаря на въпроса на Кирил Георгиев.

Трудно е да се даде кратък отговор на подобен въпрос, защото факторите, с които трябва да съобразите, са няколко. На първо място изяснете дали в действителност ви трябва слухов апарат. Отидете при УНГ специалист, по възможност отолог и/или аудиолог. От една страна, всеки при определени условия, най-често околен шум, трудно разбира говор - само преглед от лекар и апаратно изследване ще обективизират дали слухът ви реално е понижен.

Индивидуалните потребности от речева комуникация са твърде различни - хора с динамични професии могат да носят слухови апарати и при нормален слух - това са т.нар. слухови асистенти. (Малки уреди, усилващи говорните честоти. Носят се двустранно и за съжаление все още са доста скъпи. Пробвал съм такива - усещането е страхотно.) Имам пациенти, които директно ми заявяват, че искат да чуват само телевизора или при делови разговори - подобни хора са напълно доволни и от по-опростени модели.

Причините за понижен слух са различни, част от тях - лечими, и е много важно да обсъдите с ушен лекар дали ще имате полза от апарат.

Типът на апарата е вторият фактор, с който следва да се съобразите. Търси се компромис между нуждата да се постигне технически ефективно подобряване на слуха (а не просто да се сложи апарат!) и принципите на естетиката. Важно е да се разбере, че слуховите апарати, подобно на очилата, са средство за по-добър контакт с обкръжението ни и дори моден аксесоар, а не проява на остаряване или оглупяване. Стремежът към по-малки “невидими” решения е обясним, но за съжаление често се постига за сметка на удобството и ефективността.

Слуховите апарати са скъпи. Твърденията за евтини, но качествени апарати или за “безплатни помощни средства” са форма на измама. Всекидневната употреба налага ефективно и надеждно устройство, а правилният избор, периодичната настройка и техническа поддръжка също изискват средства. Държавата подпомага закупуването на слухов апарат при строго регламентирани условия, но опасността крайният потребител да не получи реална полза е голяма. Ето защо препоръчвам пациентите да имат по време на всички етапи по придобиване на слухов апарат адекватен, чуващ и виждащ, по възможност технически грамотен придружител.

Напълно съзнавам, че ви давам доста общ отговор на краткия въпрос, който ми задавате, но правилния избор на апарат може да направите само след консултация с двама различни специалисти.

Ушните лекари можем да преценим най-точно дали изобщо имате нужда от апарат и с какви параметри, но нямаме възможност да ви предложим разнообразие от модели, адекватна периодична настройка и техническа поддръжка.

Търговците (сега е модерно да се организират в "центрове по слухопротезиране") са като оптичен магазин с "безплатен очен преглед от специалист" - осигуряват разнообразно и понякога качествено обслужване, но в крайна сметка печелят от клиента, а не от грижа за пациента и по мое мнение не могат самостоятелно да осигурят адекватно решение.