Десетки служители всеки ден отговарят по телефона, писмено или в приемните на многобройните въпроси на гражданите - с анкетни карти касата проучва степента на удовлетвореност на потребителите.

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) започва работа на 14 март 1999 г. Година по-рано се въвежда задължителното здравно осигуряване и за първи път се появява понятието “общопрактикуващ лекар”.

Първият бюджет на НЗОК е изготвен през 2000 г. Тогава за плащане на здравни услуги касата е разполагала с малко над 257 млн. лв.

Още една важна дата - 27.04.2000 г. Тогава е подписан първият Национален рамков договор - първият нормативен акт, подписан на консенсусна основа. С него се определят правата и задълженията на здравната каса, от една страна, и БЛС и Българския зъболекарски съюз, от друга.

Едва 50 аптеки стават първите договорни партньори на НЗОК, а здравноосигурените могат да получат лекарствата си само на територията на областта, в която живеят.

Лечебните заведения за болнична помощ се включват в Националния рамков договор през 2001 г., като по същото време се разработват и първите клинични пътеки.

2006-а е годината, през която се въвежда изискването за профилактичен преглед при общопрактикуващия лекар за всички пълнолетни, а година по-късно започва издаването на европейски здравноосигурителни карти. Оттогава всеки българин, платил здравноосигурителните си вноски, има право на безплатна спешна помощ извън границите на страната.

През 2010 г. е изградено електронното здравно досие, което може да се види от всеки пациент с уникален код за достъп. От 2024 г. чрез приложението Е-здраве гражданите могат да проследят здравната си история и през мобилния телефон.

Структурата на институцията включва централно управление, със седалище в София, и районни клонове във всеки от 28-те областни центрове на България.

Вече 26 г. в тях ви обслужват десетки служители, които отговарят по телефона, писмено или в приемните на многобройните въпроси. За да докажем, че наистина институцията е “НЗОК за теб”, чрез анкетни карти проучваме степента на удовлетвореността на потребителите.

Затова ни е особено приятно, когато получаваме добри думи от вас, чрез които ни благодарите, подкрепяте и окуражавате. И най-важното: давате вашата оценка за работата на държавните институции.

Ето какво споделят от:

Добрич: Имате индивидуален подход към всеки, връщате позитивното отношение към държавната администрация въобще!

Пловдив: Очаквах типичния чиновнически безполезен отговор. Вместо това получих точна, изчерпателна и насочваща информация.

Сред благодарилите за доброто отношение и бързото обслужване има както официални институции - посолства, консулства и чужди представителства, така и неправителствени организации и граждани на България или чужденци, които са имали досег с българската здравна система.

Добрите думи са по повод както на обикновените услуги, които НЗОК/РЗОК предоставя на гражданите, така и при решаването на сложни казуси, за които освен професионализъм и компетентност се е изисквала и адекватна и бърза реакция. Доказват го много писма, получени в централното управление на НЗОК по повод лечението на деца и възрастни в чужбина. Ето част от споделеното:

През последните три години животът ме сблъска с коварно заболяване, преминаване през редица изпитания, трудности и лечение, което продължава и сега. Това е изпитание не само за мен, но и за моето семейство и близки. Тези предизвикателства на съдбата нямаше да успеем да преодолеем без професионалната отдаденост, човечността, загрижеността и бързите действия на екипа на дирекцията, без солидарността и вниманието, което отделиха в моя случай. Бъдете все така всеотдайни, влагайки цялото си сърце и душа, защото вие не само спасявате животи, но и вдъхвате кураж за живот! Щастие е, че има такива хора като вас! Още веднъж благодаря за проявеното хуманно и високопрофесионално отношение към мен.

Благодаря на всички служители, които помагат на мен и на останалите родители на деца със заболявания, пише щастлива майка на момиче:

Успяхме да изпратим за белодробна трансплантация в Париж нашето дете и то бе успешно трансплантирано

Изказвам благодарност за съвместната ни работа, пише професор от софийска болница, с когото НЗОК съвместно е работила по решаване на случая.

Затова са особено ценни оценките за нашата работа като тези, идващи от:

Варна: Точни, бързи, любезни, усмихнати, уникални служители! Ценете ги!

Враца: Благодаря на експертите и човеците, които работят в здравната каса

Русе: Трогнахте ме! Благодаря ви! Връщате вярата ми в добрите хора!

Текст от анкетна карта: останах очарован от приятното отношение, рядко ми се случва след посещение в държавни институции да остана толкова доволен. Доброто е заразно! Дерзайте, мили хора!

През всичките 26 г. целта на НЗОК е една – да осигурява и гарантира свободен и равнопоставен достъп до медицинска помощ за всеки здравноосигурен. Благодарим за доверието!

НЕНЧО БАЛАБАНОВ

Стъпка по стъпка.

Последователно и отговорно.

Вече 26 години.

Тук крачат по пътя на професионализма.

Градят доверие.

Създават стабилност.

Осигуряват спокойствие.

Вече 26 години НЗОК е зад нас!

И гарантира здравето ни!

От първия дъх до златния период на живота.

Защото нашето здраве е тяхната мисия!

Национална здравноосигурителна каса – когато традицията и доверието вървят ръка за ръка.