При липса на такива не може да се обяви обществена поръчка, да се финансира строителството ѝ и няма да е готова до 2028 г.
- Г-н Глигоров, защо в бюджета за 2025 г. не са предвидени средства за Националната многопрофилна детска болница? Как ще се отрази това на реализацията на проекта?
- С решение № 868/02.11.2022 г. на МС Националната многопрофилна детска болница (НМДБ) е определена за обект с национално значение, а “Здравната инвестиционна компания за детска болница” ЕАД (“ЗИКДБ” ЕАД) е създадена като инвестиционно дружество за изграждането ѝ с капитал от 100 млн. лв. собствени средства, които към днешна дата са 95-96 млн. лв.
Законът за бюджета за 2025 г. е все още проект, приет от МС и на първо четене от НС. Независимо че националната детска болница е обявена за обект от национално значение, проектът не е в списъка на приоритетите, предвидени в приетата по чл. 110 ал. 1 от закона “Програма за приоритетни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025-2028 г.”. Проектът дори не е и в списъка на резервните такива. Средства за реализиране на проекта не са предвидени и в приетия бюджет на Министерството на здравеопазването за 2025 г. Единствено в чл. 114 от Закона за бюджета за 2025 г. е предвидено, че “министърът на здравеопазването организира и създава необходимите условия и предпоставки за изграждането на Национална многопрофилна детска болница в София чрез “Здравна инвестиционна компания за детска болница” ЕАД за сметка на средствата на дружеството”.
Въпросът “защо” следва да бъде зададен на органите и институциите, изготвили и приемащи бюджета за 2025 г.
В отговор на въпроса “Как ще се отрази”: При така разписаните финансови показатели на бюджета за 2025 г. и бюджетна прогноза за 2026-2028 г.,
НМДБ няма как да се реализира до 2028 г.,
включително ако не бъдат осигурени възможности за допълнително или алтернативно финансиране.
Въпреки това аз искрено се надявам, че този технически пропуск, базиран на недалновидно приоритезиране на част от публични компании, ще бъде коригиран между двете четения на бюджета. Защото, независимо от възможностите за допълнително и алтернативно финансиране, основният фактор при реализацията на този тип обекти следва да бъде държавата, включително чрез Закона за бюджета за 2025 г., както и за следващия програмен период 2026-2028 г.
- Вие бяхте поканен от Европейската инвестиционна група за участие в третия форум на тема “Инвестиране в по-устойчива и сигурна Европа”, във връзка с разглеждане на проекти, използващи мандати и гаранции на ЕС в здравеопазването като глобално обществено благо. Има ли възможности за допълнително финансиране и ако да - какви са те? Какво се изисква от вас, за да ги получите?
- На срещата в Люксембург проведох предварителни консултации и разговори с банкери, финансови консултанти и банкови експерти какъв тип допълнително европейско финансиране можем да използваме в проекта на детската болница. За моя радост ясно бе заявено от предствителите на ЕИБ, че
този проект е не само от национално, но и от европейско значение
И че имаме пълна подкрепа при необходимост да бъдем подкрепени с допълнително финансиране, чрез кофинансиране до 50% от общата стойността на проекта или чрез използване на “блендинг” кредитни инструменти, които комбинират основна кредитна линия с допълнителни средства по линия на европейски грантове, както и друг тип алтернативно финансиране, чрез “синдикирано кредитиране” на повече банки, консолидирани в един финансов инструмент.
На срещата в Люксембург присъстваха ръководствата и представители на ключови български банкови и други финансови институции, в това число и на Българската банка за развитие (ББР). На срещите с тях бяха дадени препоръки за възможностите за алтернативно финансиране на проекта за болницата, като основна възможност беше посочен “синдикиран кредит” при основна кредитна линия, отпусната от ЕИБ с възможност за консолидиран банков инструмент от страна на ББР и други заинтересувани банки в зависимост от финансовия риск, базиран на данни от финансово – икономическия анализ по проекта, както и възможността за получаване на държавни гаранции. Последните два фактора бяха посочени като ключови елементи при вземане на решение за избор на финансовия инструмент при финансиране на националната педиатрия.
Във вторник - 11.03.2025, предстои среща между министъра на финансите г-жа Теменужка Петкова и вицепрезидента на ЕИБ г-н Кирякос Кокулис за финансирането и успешното реализиране на проекта за националната педиатрия.
- Имате ли срещи, обсъждания с Обществения съвет? Търсят ли се кадри, лекари, сестри, за да се получи реална работеща болница, а не просто сграда?
- Регулярно, по инициатива на МЗ и на Обществения съвет се провеждат срещи, в които участват и представители на инвестиционната компания. Сега на дневен ред е обсъждането на представения от ЕИБ/IDOM функционален доклад и доклад за оборудване на бъдещата болница, които са предоставени на Обществения съвет от МЗ. Оценката за доклада е положителна, но въпреки това очакваме в скоро време техните консолидирани предложения и препоръки, които да бъдат предоставени на EIB/IDOM.
Кадровата обезпеченост на националната педиатрия е приоритетна задача за Министерството на здравеопазването и в тази насока се работи съвместно с министерствата на образованието и на финансите, подробности за които могат да бъдат дадени от МЗ.
Като инвестиционна компания ние нямаме задача да осигуряваме кадри.
- Какво предстои относно Функционалния доклад и Доклада за медицинско и немедицинско оборудване на болницата като стъпки и действия по изпълнение на проекта?
- Функционалният доклад съдържа детайлни технически описания и разработки на над 40 вида основни помещения - болничните стаи, операционните, чакалните, рецепции, лекарските и сестринските постове и др. Визуализацията чрез 3D модел показва графично информацията, описана в табличен вид за всяко помещение.
Функционалният план съдържа всички общи помещения, които трудно могат да се интегрират в сега съществуващите у нас лечебни заведения, но са ключов елемент от съвременната лечебна среда в педиатрията. Предвидено е
всяко отделение да има зона за игра
и развлечения и да има предвидени включително помещения за учебни занимания. Всички помещения са планирани не само според изискванията на нормативните документи, но и според нуждите и за комфорта на работещи и пациенти. Функционалният доклад почива на концепцията за постоянно присъствие на родител в съответните отделения, които позволяват това.
Докладът за оборудването е съобразен с най-новите и модерни тенденции, съгласно световните стандарти, така че медицинското и немедицинското оборудване на НМДБ следва да бъде ново и на високо съвременно европейско ниво, като неговата доставка може да бъде осъществена едва през 2027 – 2028 г., т.е. наличното, доставено или закупено такова оборудване и обзавеждане, преди посочения период няма да отговаря на предписанията и заложените в доклада изисквания за медицинското и немедицинското оборудване и обзавеждане на EIB/IDOM.
- Доволен ли сте от първия вариант на доклада за функционалната програма? Начинът, по който ще изглежда болницата?
- Да, но предполагам, че експертите от МЗ и Обществения съвет ще имат допълнителни предложения.
- Как виждате реализацията на националната детска болница, ще се спазят ли заложените срокове?
- Предвидените срокове могат да бъдат спазени само при осигурено, разписано и гарантирано пълно финансиране на проекта, в т.ч. за строителство, оборудване и обзавеждане.
- Какво ще се случи с проекта в близко бъдеще, т.е. в рамките на 2025 г.?
- В момента върви изготвяне по реда на ЗУТ и Наредба № 4 на концепция за създаване на НМДБ.
До края на март предстои възлагане по реда на ЗОП и изготвяне по реда на ЗУТ и Наредба № 4 на инженерно геоложко и хидрогеоложко проучване върху терена на НМДБ.
Предстои възлагане и изготвяне на финансово-икономически анализ на дейността на болницата, с който да бъде дадена оценка на възможността на лечебното заведение да финансира своята дейност към определен момент или за определен период. Резултатите от него са необходими за мениджмънта, за собственика принципал и за кредиторите на лечебното заведение, а когато говорим за проект с национално значение - и за обществото като цяло.
В рамките на 2025 г. може да бъде обявена обществена поръчка за проектиране.
Само при осигурено финансиране по отношение на строителството и надзора в началото на 2026 г. може да бъде обявена обществена поръчка за строителство и при липса на обжалване да се възложи обществена поръчка за стартиране на фактическото изграждане на НМДБ. Но при липса на финансиране инвестиционната компания не е в състояние за своя сметка да обяви обществена поръчка, да възложи изпълнение и да финансира строителството.
Коментари