- Здравноосигурените лица не дължат пари за издаването им
- Документът е валиден 30 дни от датата на издаване, 60 дни е за образна диагностика на млечни жлези
Всички здравноосигурени лица могат да ползват медицински услуги, заплащани от НЗОК с медицинско направление. Личният лекар и лекарят специалист при необходимост издават направления за консултация, изследвания, хоспитализация, явяване на ЛКК и ТЕЛК.
Лекарят задължително трябва да извърши преглед, за да прецени дали е необходимо да издаде направление, като за посещението и прегледа на пациента попълва амбулаторен лист. Направленията се издават електронно в момента на прегледа и се изпращат в Националната здравноинформационна система (НЗИС).
При посещението си в лечебно заведение (лаборатория или лекар специалист) здравноосигурените лица предоставят своя идентификатор (ЕГН, ЛНЧ, ССН). Съответното лечебно заведение има достъп до направлението и изпълнява назначените изследвания или консултация.
НЗОК събра най-често задаваните от пациентите въпроси, свързани с важната медицинска документация.
- Трябва ли ми хартиен носител, след като влязоха в сила електронните направления?
- При издаване на електронно направление не е необходимо да бъде издавано направление и на хартиен носител.
- Каква е валидността на направлението?
- Срокът на валидност на всички видове направления е 30 дни, считано от датата на издаване, с изключение на направленията за "Мамография на двете млечни жлези" и "Ехография на млечна жлеза" от пакет "Образна диагностика", издадени при провеждане на профилактичен преглед. Техният срок на валидност е до 60 дни, считано от датата на издаване.
- На колко направления за един специалист имаме право на година?
- Няма ограничение на броя на направленията, които могат да се издадат на едно здравноосигурено лице за календарната година.
- През какъв период могат да бъдат издавани?
- Направленията се издават по преценка на лекаря в зависимост от здравословното състояние на пациента. Не е необходимо да издава ново направление към лекар със същата специалност, към когото вече е издал направление, преди изтичане на срока на първоначалното направление. Лекарят специалист извършва вторични прегледи до 30 календарни дни от датата на извършване на първичния преглед. Специалистът, извършил първичния преглед, преценява броя на необходимите вторични прегледи.
По преценка и при необходимост личният лекар би могъл да издаде направление към специалист, когато става дума за различни диагнози.
- Може ли едновременно да се издадат няколко направления за различни специалисти?
- Личният лекар може да издаде няколко направления за консултация или съвместно лечение към различни специалисти.
- Ако вторичният преглед е извън периода на направлението, трябва ли да се заплати от пациента?
- До 30 дни от датата на първичния преглед следва да бъдат осъществени необходимите вторични прегледи. След този срок здравноосигуреното лице може да се обърне към личния лекар за преглед и той да прецени необходимостта да му бъде издадено ново направление за консултация. В случай че общопрактикуващият лекар не издаде направление за нова консултация с лекар специалист, то за посещението си при специалиста пациентът следва да заплати прегледа.
- Може ли лекар специалист да издаде направление за друг специалист?
- Лекарите специалисти също могат да издават направления за консултация с друг специалист.
- Кой издава направление за хоспитализация?
- "Направление за хоспитализация" (бл. МЗ-НЗОК №7) се издава от общопрактикуващ лекар, от лекар специалист, лекар по дентална медицина, болница или спешен център и е предназначен за насочване на здравноосигуреното лице към лечебно заведение за болнична помощ за планова или спешна хоспитализация.
Срокът на валидност на това направление е 30 дни.
- Възможно ли е в периода на направлението за хоспитализация да се издаде направление за специалист?
- Да, лекарят преценява дали са необходими допълнителни консултации и какви преди постъпване на пациента за лечение в болница.
- Заплаща ли се издаването на направление?
- Здравноосигурените лица не дължат заплащане за издаване на направление. Нуждаете се от преглед при лекар специалист? За целта обаче ви е нужно направление. А то може да бъде издадено от вашия личен лекар. И не само!
Всичко за направленията в "НЗОК за теб" от мен - проф. Тодор Кантарджиев.
Медицинското направление е документът, необходим на всеки пациент за консултация, изследвания, хоспитализация, явяване на ЛКК и ТЕЛК. Издава се от личния лекар или лекаря специалист и благодарение на него всеки здравноосигурен ползва тези услуги безплатно. Всяко направление важи 30 дни. До 2022 г. направленията бяха хартиени. С днешна дата се издават в електронен вариант още в момента на прегледа.
Така, когато посещава лечебно заведение, лаборатория или лекар специалист, пациентът, на чието име е издадено направлението, трябва да предостави САМО своето ЕГН. И ако личният ви лекар прецени, че имате нужда от преглед при повече от един специалист, той може да Ви издаде две направления едновременно - за гастроентеролог, и за специалист уши, нос, гърло, например.
Аз съм проф. Тодор Кантарджиев. Желая Ви да сте здрави и да на нямате нужда от направления през цялата 2025 година!
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Може ли да смените личния лекар на детето си извън регламентираните срокове през юни и декември, ако сте сменили постоянния си адрес в рамките на един и същи град (например преместили сте се да живеете от един квартал на София в друг и желаете личният ви лекар да е по-близо до новото ви жилище)?
Извън нормативно определените срокове (от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември) смяна на общопрактикуващия (личния) лекар е възможна по всяко време на годината единствено при определени хипотези:
- при прекратяване на договора на лекаря с районната здравноосигурителна каса (РЗОК),
- при смяна на настоящия адрес на пациента (от едно населено място в друго)
- при констатирана трайна невъзможност на избрания личен лекар да оказва първична извънболнична медицинска помощ.
Описаният по-горе случай не попада в описаните възможности за смяна на личен лекар, но бихте могли да се обърнете към директора на съответната районна здравноосигурителна каса (РЗОК) по избор на личен лекар и да подадете писмено заявление, в което да опишете всички обстоятелства, които налагат смяната на общопрактикуващия лекар извън установените срокове за това. В зависимост от казуса ви от районната здравноосигурителна каса ще ви информират и ще ви окажат съдействие. Адресите и телефоните на РЗОК за връзка с граждани са публикувани на сайта на НЗОК - www.nhif.bg - рубрика "РЗОК".