Всеки здравноосигурен гражданин има право да упражнява контрол върху начина, по който се харчат публичните средства, предназначени за здраве. Това са парите от здравните ни вноски.

Как на практика това може да стане?

Като проверите здравното си досие! За целта трябва да имате уникален код за достъп, който може да получите от районната здравноосигурителна каса срещу документ за самоличност. Така ще може да разгледате своето здравно досие. Там са записани всички медицински услуги или лекарства, за които НЗОК е заплатила за вас.

Медицинските досиета на непълнолетните могат да бъдат преглеждани от родителя/ настойника, осъществил избор на общопрактикуващ лекар на детето.

От 1 септември 2024 г. съществува още една възможност за контрол. Предоставя я мобилното приложение “е-Здраве”, което може да се активира на мобилно устройство. Приложението се активира чрез служебно лице със съответните правомощия в районните здравноосигурителни каси, в офисите на РЗИ и на “Информационно обслужване”.

Ползата е, че бързо, сигурно и разбираемо имате пълен достъп до цялата медицинска информация, свързана с вас - прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, личен здравен картон.

И най-важното! Това ви дава възможност да осъществявате пълен контрол над информацията, свързана с медицинското ви обслужване, както и да подавате своевременно сигнали, ако откриете, че тя е непълна, неточна или погрешна.

НЗОК насърчава здравноосигурените лица активно да проверяват информацията в пациентските си досиета с цел подобряване контрола върху изразходването на обществения ресурс. Това е много ефективна форма на контрол на лечебните заведения и аптеките, договорни партньори на НЗОК.

Ако все още се съмнявате колко е наложително да подавате сигнал, ако установите, че са нарушени здравните ви права, ето и няколко примера:

1. Пациент се е лекувал в лечебно заведение, но след изписването си забелязал в получената епикриза оперативна интервенция, която не била осъществена.

Сигнализирал НЗОК и по случая била извършена проверка, при която е проведена АНКЕТА с пациента и е издадена заповед за налагане на санкции “Частично прекратяване” по съответната клинична пътека на лечебното заведение и възстановяване на сумата, получена от НЗОК без правно основание.

2. Извършени са проверки от НЗОК по сигнали на пациенти, че не са били на лечение в специализирани болници за рехабилитация, а са пребивавали в хотели, където са провеждали балнеопроцедури. За нарушенията болниците са санкционирани с “частично прекратяване” по съответните клинични пътеки и възстановяване на сумата, получена от НЗОК без правно основание.

3. При извършена проверка в столично лечебно заведение е установено, че негови служители са били приети за болнично лечение в същото лечебно заведение, като някои от тях са били включени в работни графици и на работното си място по време на хоспитализацията им. И тук санкцията е “частично прекратяване” по съответната клинична пътека и възстановяване на сумата, получена без правно основание. По делото има решение на ВАС в полза на НЗОК.

4. Извършени са и проверки по сигнали от пациенти, които са посетили столично лечебно заведение за конкретни диагностични процедури, без да са пренощували в лечебното заведение.

5. Подавани са сигнали от пациенти, които при проверка в електронните им медицински досиета са забелязали, че им е осъществено болнично лечение, без да са постъпвали за такова. Пациентите декларират, че са посетили лечебно заведение само за годишни профилактични прегледи, без да са лекувани.

6. При проверка на заведение за специализирана извънболнична медицинска помощ е констатирана дейност, която не е извършена, а са отчитани консултативни прегледи на лица, лишени от свобода, които към датата на прегледа са били освободени предсрочно/преместени в друг затвор или са декларирали, че не са преглеждани и не познават лекаря.

7. При проверка на лечебно заведение за първична извънболнична медицинска помощ е констатиран отчетен профилактичен преглед по програма “Детско здравеопазване”, но родителят е представил документ, че на тази дата семейството е било на почивка в чужбина.

8. При извършена проверка на лечебно заведение за специализирана извънболнична медицинска помощ са констатирани отчетени прегледи по програма “Майчино здравеопазване”. Жалбоподателката обаче е представила епикриза, че по същото време е била хоспитал

Как да подадете жалба?

При нарушаване на правата на здравноосигурените лица, свързани с оказаната медицинска или дентална помощ, гражданите имат право да подадат писмени жалби до МЗ, РЗИ, НЗОК, РЗОК, Изпълнителна агенция “Медицински надзор” и омбудсмана на РБ.

При установяване на нередности или съмнения за нарушения или злоупотреби при оказване на медицинска помощ, дентална помощ или фармацевтична грижа, заплащани от НЗОК, здравноосигурените лица могат:

  • Да се обадят на телефоните за информация в отделите за работа с граждани на РЗОК. Актуална информация за адресите на РЗОК може да намерите на сайта на НЗОК: www.nhif.bg.
  •  Да посетят приемната на НЗОК (София, ул. “Кричим” №1) или да се обадят в здравноинформационния център на НЗОК на тел. 0800 14 800.

Румен Бахов: Упражнявайте контрол как се харчат парите от здравните ви вноски

Здравейте! Аз съм Румен Бахов. И тази седмица съм част от “НЗОК за теб”- информационната кампания на здравната каса!

Като здравноосигурен, всеки от нас има право да упражнява контрол върху начина, по който се харчат публичните средства, предназначени за здраве. Това са парите от нашите здравни вноски.

Как на практика би могло това да стане?

Вариантите са два:

Първият - като проверите здравното си досие! За целта трябва да имате уникален код за достъп. Може да го получите от всяка районна здравноосигурителна каса. Срещу документ за самоличност,в рамките на няколко минути, ще получите своя уникален код. С него ще може да разгледате своето здравно си досие, където са записани всички медицински услуги или лекарства, за които здравната каса е заплатила за вас.

Децата също имат здравни досиета. Те могат да бъдат прегледани от родителя, избрал общопрактикуващия им лекар.

От 1 септември 2024 г. съществува още една възможност. Предоставя я мобилното приложение “е-Здраве”, което може да активирате на мобилния си телефон. То осигурява достъп на всеки от нас до електронното му здравно досие. Освен това ни дава възможност за пълен контрол над информацията, свързана с медицинското ни обслужване. Инициативата е разработена от Министерството на здравеопазването. Здравната каса е част от нея, защото чрез нея може да увеличи контрола върху лечебните заведения и всички договорни партньори.

Накрая: Ако преценим, че са нарушени правата ни при оказване на медицинска или дентална помощ, можем да подадем писмени жалби до директора на съответната районна здравноосигурителна каса по местоживеене или до Националната здравноосигурителна каса.

Аз съм Румен Бахов. Проверявайте здравните си досиета! И бъдете здрави!

ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА

Кои граждани са осигурени за сметка на републиканския бюджет?

От 1 януари 2003 г. здравните вноски на децата до 18 г. се заплащат от републиканския бюджет. Това важи и за навършилите 18 г. до завършване на средно образование (редовна форма), както и за студентите редовно обучение до навършване на 26 г., вкл. за докторантите редовна форма на обучение по държавна поръчка независимо от възрастта.

Републиканският бюджет поема здравното осигуряване на ветераните от войните и военноинвалидите, пострадалите при изпълнение на служебния си дълг служители на МВР и държавните служители, задържаните под стража или лишените от свобода, лицата в производство за предоставяне на статут на бежанец или право на убежище, родителите, осиновителите или съпрузите, които полагат грижи на инвалиди със загубена работоспособност над 90 на сто.

Същите права имат и пенсионерите, както и гражданите, които отговарят на условията за получаване на месечни социални помощи и целеви помощи за отопление, настанените в специализирани институции за социални услуги, центрове за настаняване от семеен тип, както и лицата, получаващи обезщетение за безработица.