Иначе става неспособно да общува, отдръпва се от света, изостава в ученето, започва да се държи лошо

Обикновено детето започва да бърбори към края на годинка – годинка и половина. Около тази възраст то вече трябва да схваща какво му говорят околните, уверява проф. Татяна Визел, водещ руски специалист по патология на речта, преподавател в катедра “Специална педагогика и психология” в Алтайския държавен педагогически университет.

До 18-ия месец у децата се развива гъста мрежа от неврони и връзки между тях. Това са проводници, които им осигуряват уникалната способност да разбират речта и да говорят, обяснява тя.

Ако до тази възраст малкото не е продумало, родителите не трябва да се успокояват

с мисълта: “Нищо, още е малко”. В такива случаи е необходима помощ от специалист - не само педиатър и невролог, но и логопед и невропсихолог, обяснява проф. Визел.

“Забавянето на речта е сред най-сериозните сигнали, че детето не се вписва в стандартите за развитие. Причините за това изоставане са много и най-различни - отбелязва психоложката. Трябва да помислите дали е имало усложнения по време на бременността, при раждането и в ранната възраст на бебето. Те са чести причини за проблеми с говора. Важно е да се разбере и дали възрастните имат травматичен ефект върху хлапето и общуват ли достатъчно с него.”

Характерът на детето също е от значение - дали е общително или често се затваря в себе си. Ако то редовно се изолира и страни от другите, трябва да се изключи или потвърди наличие на разстройства от аутистичния спектър. Не проговарят навреме и деца с изоставане в развитието на мисленето.

Специалистите изтъкват, че проблемите в развитието на речта може да се крият и във физиологични характеристики. Ако детето има непълноценни (слаби или пренапрегнати) мускули на езика, устните и други органи от говорния апарат, тогава то няма да проговори навреме. Такъв е случаят и със специфични увреждания на слуха.

Според специалистите говорните проблеми засягат момчетата три пъти повече от момичетата.

Те най-често се проявяват около година и половина – възлов етап в развитието на детето, и ако не бъдат открити, последствията може да са сериозни. Децата стават неспособни да общуват и да разбират другите, изостават в ученето, започват да се отдръпват от света и дори да се държат лошо поради разочарование, казват британски психолози пред в. “Дейли мейл”.

В Англия например здравните власти започнаха повсеместни прегледи, след като се установи, че растящ брой деца на 5 г.

не могат да съставят пълноценно изречение

В по-изостаналите райони 50% от тях са със забавяне в говора, само 1 от 10 умее да рецитира стихче. В най-тревожните случаи хлапетата не могат да кажат дори името си.

Пандемията от ковид задълбочи проблема, защото твърде заетите родители не отделяха достатъчно време на децата си. Само година след карантината средните когнитивни резултати на малките във Великобритания са били на най-ниското ниво от десетилетие, гласи правителствен доклад. Той призовава родителите да намерят баланс между телевизора и компютъра и традиционните игри с говорене, общуване, четене на книжки.

Не е лесно да изведеш дете от мълчанието, но практиката показва, че в повечето случаи е възможно, казва проф. Визел. Забавянето в развитието на речта не е присъда. Такава тревожни ситуации може да бъдат разрешени чрез навременна компетентна помощ от специалисти.

Първата консултация трябва да е с педиатър, който да констатира възможните отклонения и да насочи към специалист. Неврологът прави изследвания като електро- и ехоенцефалография, ултразвук на главата.

Специалистът по уши, нос и гърло оценява остротата на слуха, преглежда за възпаления на трета сливица и др. Логопедът изследва говорния апарат, формирането на ориентировъчни реакции, възможностите за вербална и невербална (безмълвна) комуникация. Психолог с помощта на тестове (скали на Грифитс, Бейли) изучава психомоторното развитие. Резултатите обобщава детски невролог, който определя причините и назначава лечение за нарушенията в психо-речевото развитие.

Нормално е вече да казва 10-ина думи

Нормалното развитие на речта следва определени възрастови етапи.

Първият вик се чува в рамките на минута след раждането. През първата година бебето преминава подготвителен период: от 1,5 до 2 месеца – гукане; 4-5 месеца – бърборене от една, две и повече срички като “ам–ам”, “ма–ма”, “та–та” и др. През 6-ия–8-ия месец започва да произнася звуковете п, б м, в, д, т, л. Първите думи момиченцата изговарят на 9-10 месеца, а момченцата - на 11-12 месеца.

На годинка и нещо нормалното бебе произнася 10-ина прости думи “мама, татко, чичо, жена” и разбира добре какво му говорят. Макар и невинаги да ги изговаря, то носи или показва предмети: топка, лъжица, чаша и др.

Около 18-20 месеца рязко се увеличава използването на думи, които са били пасивният му запас. Това се нарича “лексикална експлозия”.

На 3 години трябва да има съгласувана реч – детето да прави кратки изречения. Тогава речникът му е от 500 до 800 думи. На 4 г. вече е 1000-1500 думи.

Допускат се известни отклонения в една или друга посока - за момичета - 2-3 месеца, за момчета - 4-5 месеца закъснение.