Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г.

Не бива да тълкувате доклада като критика към България

ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения 

Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски, който е член на Европейската сметна палата

- Г-н Войчеховски, последният доклад на Европейската сметна палата предизвика сериозни спорове в София. Посочва се, че заключението ви е, че София няма проект за намаляване на замърсяването на въздуха. Това ли е изводът, който правите?

- Докладът ни не прави преценки за отделните държави членки, но показва, че

ЕС има огромен

проблем със

замърсяването

на въздуха,

което причинява около 400 000 преждевременни смъртни случая всяка година. Това е проблем на целия ЕС, но е вярно, че положението в Централна и Източна Европа е по-лошо, главно поради битовото отопление на твърди горива, като въглища и дървесина.

Действията на ЕС не са достатъчни в тази област. От една страна, има голяма опасност за околната среда и здравето и в същото време само малка част от бюджета на ЕС е пряко посветена на решаването на този проблем. Смятам това за едно от най-важните послания в нашия доклад. Критичните констатации за дадена държава членка са само илюстрация на проблема.

Страните членки от Централна и Източна Европа, които са по-малко богати, не могат да се справят сами с проблема. Например разходите за термомодернизацията на сградите са толкова високи, че гражданите не могат сами да ги покрият. Ето защо не бива да тълкувате доклада като критика към България, защото трудностите, установени от нашите одитори в София, са част от един по-голям европейски проблем.

Не казваме, че София няма проекти за намаляване на замърсяването на въздуха. Казваме, че в София транспортът и битовото отопление са основните замърсители на въздуха, но Планът за качество на въздуха в София не съдържа достатъчно мерки за ограничаване използването на стари автомобили или за ефективно намаляване на емисиите от битови отоплителни инсталации. Без такива мерки ще бъде трудно да се очакват значителни подобрения в качеството на въздуха в близко бъдеще. В нашия доклад се коментират и добрите мерки, предприети в София за модернизация на обществения транспорт, като разширението на метрото, което се строи. Струва си да се отбележи, че нашите одиторски работи бяха до октомври 2017 г. и анализирахме плана за качеството на въздуха в София към онзи момент. Ако оттогава са започнати и се прилагат нови и ефективни мерки, ние ги приветстваме.

- Проверката покрива не само София, но и Брюксел, Краков, Милано, Острава и Щутгарт. Къде е София спрямо останалите европейски градове? София ли е градът с най-мръсния въздух в Европа?

- Целта ни не беше да класираме или да правим директни сравнения между тези градове. Тези данни можете да намерите в доклада на Световната здравна организация или на Европейската агенция за околната среда. Докладът на Европейската сметна палата показва, че замърсяването на въздуха може да бъде подценено, тъй като системата за мониторинг не е напълно надеждна поради проблемите с някои мониторингови станции.

Например в Брюксел станцията Arts-Loi, близо до помещенията на Европейската комисия, регистрира висока концентрация на азотен оксид през 2008 г. През 2009 г. станцията беше затворена поради строителни работи, но когато бяха завършени през 2016 г., тя продължи да не съобщава официални данни на комисията.

В София открихме, че няма промишлен тип мониторингова станция, въпреки че имате електроцентрали и други промишлени съоръжения. Също така отбелязахме, че в София замърсяването на въздуха е намаляло между 2010 - 2016 г.

- Друго стряскащо заключение е, че България е в челните редици на загубата на живот в добро здраве поради мръсен въздух. Защо и какви са вашите препоръки?

- Да, според данните на СЗО България е една от четирите държави, в които здравето на гражданите страда най-много от замърсяването на въздуха.

Другите три държави са Чехия, Латвия и Унгария. Искам още веднъж да подчертая, че този проблем е широко разпространен в целия ЕС, в някои страни повече от останалите, но замърсяването на въздуха няма граници.

Фактът, че Европейската комисия вече е призовала толкова много държави членки - например Полша, Франция, Германия или Обединеното кралство, в Съда на Европейския съюз за нарушаване на стандартите за качество на въздуха, илюстрира мащаба на проблема.

Също така установихме, че обществената информация в България за нивата и вредните въздействия на замърсения въздух е много по-слаба, отколкото в другите посетени градове. Например, когато направихме нашия анализ на информацията, предоставена онлайн на гражданите в България, установихме, че

само жителите

на София и

Бургас могат да

проверят нивата

на замърсяване

на въздуха, измерени от мониторинговите станции. Ако гражданите не могат да се консултират и разбират въздействието върху здравето на качеството на въздуха, който дишат, те не могат да вземат предпазни мерки и да се защитят.

Препоръчваме на ЕК да предприеме по-ефективни действия, насочени към подобряване на качеството на въздуха. Също така препоръчваме подобряването на информацията за обществеността. В този контекст медиите - телевизите, вестниците и други, също играят важна роля, тъй като те могат да повишат осведомеността на обществото и да повлияят на политическите сили по отношение на този много важен въпрос.

- Според заключенията Европейската комисия не може да се справи с държавите членки и да ги накара да приложат мерки за по-чист въздух. Какво трябва да направи Европейската комисия?

- Смятаме, че ЕС трябва да затегне стандартите за качество на въздуха, тъй като в момента те са твърде слаби и не са в съответствие с най-новите научни доказателства. Комисията следва също така да подобри системата за наблюдение на качеството на въздуха и информацията, предоставяна на обществеността. Тя трябва да действа по-ефективно чрез ускоряване на процедурите за нарушение. Най-важният въпрос, за който се надяваме, че докладът ни може да окаже влияние, е да се даде приоритет на качеството на въздуха в ЕС. Трябва да има разбиране и съгласие с факта, че като граждани на ЕС имаме огромен общ проблем, с който трябва да се справим заедно. Това не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС. Това е, което подчертахме в този одитен доклад, като пазители на бюджета на ЕС и същевременно застъпници на опасенията на гражданите.

ВИЗИТКА:

Роден в Рава Мазовецка, Полша, през 1954 г.

Магистър по право от Университета в Лодз

От 1995 до 2001 г. е председател на Сметната палата на Полша

От 2001 до 2004 г. е зам.-председател на полския парламент

От 2004 до 2016 г. е евродепутат

Бил е депутат и съдия във Висшия съд на Полша

Член е на Европейската сметна палата