Все повече големи концерни не задължават служителите си да са непрекъснато на линия, бизнесмени се връщат към старите модели телефони
И тази година в света ще бъдат продадени над един милиард смартфона. Те отдавна са задължителна част от ежедневието ни, никой не напуска дома си без ключ, портфейл и телефон, а колкото по-голям е бизнесът, който имаш, толкова по-нужен е телефон, който може да ти праща всички имейли, бележки от заседания, разписания на самолетни полети и влакове...
И въпреки това срещу умните телефони има все повече недоволство. Бивши служители на “Епъл”, “Гугъл” и “Фейсбук” твърдят, че има нарочни стратегии в тези компании, които да правят потребителите зависими от различни приложения. Лайковете и сърчицата във фейсбук например дават на потребителите чувството, че са одобрявани,
алгоритъмът на
новините показва
само онова, което
искаме да видим,
различни апликации имат за цел да ни приковават възможно най-дълго вниманието.
Всъщност смартфоните използват същите методи, каквито използват и казината. С тази разлика, че телфоните, за разлика от рулетките, винаги са ни в джоба.
“Те са истинска машина за кражба на времето ни”, заяви неотдавна в интервю шефът на концерна “Биркенщок” Оливер Райхерт.
“Човек просто хвърля един поглед, за да види дали не са го търсили, и остава с часове, прикован към екрана. Гледа неща, които де факто не го интересуват.”
Той обяви, че се отказва от смартфона и ще използва само стар модел мобилен телефон, без апликации, а с единствената функция да провежда и получава обаждания. Така ще успее отново да се концентрира само във важните задачи.
Някои фирми реагираха на критиката, че
превръщат клиентите
си в наркомани,
и въведоха мерки, но те са само повърхностен кризисен мениджмънт.
Например инстаграм има апликация, която ти казва, ако вече си превъртял фийда си и си видял снимките. Вероятно “Епъл” също ще въведе подобна функция. Но така или иначе тези фирми печелят парите си от реклами, за което им е нужно възможно най-много внимание от клиентите, така че едва ли ще вземат реални мерки. Ако човек иска да се отърве от тях, трябва да разчита на собствените си сили.
Това важи най-вече за онези, които смятат, че без смартфон не могат да си вършат работата. Те опитват да са постоянно 24 часа в денонощието достъпни за всякакви въпроси, имейли, разговори с клиенти, подчинени и началници. В крайна сметка обаче разговорите се увеличават лавинообразно, имейлите и есемесите също, информацията те залива и накрая не остава време за фактическото вършене на работа.
Шефът на “Биркенщок” не е първият предприемач, който решава да спре употребата на смартфони. Германският концерн “Дойче Телеком” въведе правило служителите във фирмата да
не са длъжни
да отговарят на
имейли, получени в
свободното им време
До това решение се стига след кратко проучване сред служителите, при което станало ясно, че повечето от тях получават по около 50 мейла през уикенда.
“Един началник задава въпрос, за да се отговори на него обаче, трябва да се направи допитване до поне няколко отдела, началниците на тези отдели издирват отговорните по темата, накрая всеки по веригата е написал и получил по около 50 имейла в свободното си време. Това пречи на почивката и в дългосрочен аспект и на работоспособността”, установили от фирмата.
Починът бе последван от много други фирми. БМВ даде на работниците си правото да бъдат неоткриваеми в почивно време, служителите на “Даймлер” въведоха функция, изтриваща имейли, получени извън работното им време, така че да не се натрупват писма, на които да трябва да отговарят.
А “Фолксваген” направо
реши проблема, като
изключи сървърите
за електронната поща извън основното работно време. На служебните смартфони не се получават имейли между 18,15 и 7 часа през уикенда и по време на празници. Причина за това радикално решение е, че ако един подчинен получи имейл от шеф в свободното си време, едва ли ще се осмели да не отговори въпреки препоръката. Затова и ръководството решило да спести този стрес на хората си и просто спира сървъра. “Хората са много доволни от това решение. Да, фирмата ни е в криза, но това не се дължи на неотговорени в неделя имейли. Още повече че най-висшите мениджъри са изключени от това правило”, казва Хайнц-Йоахим Туст от управителния съвет на “Фолксваген”.
Учени потвърждават отдавна, че смартфоните силно намаляват концентрацията и след всеки поглед, хвърлен върху екрана, човек има нужда после от 15 минути, за да се върне обратно към работата си.
“Колкото по-често гледаме телефона, толкова по-малко продуктивни сме”, смята професор Кристиан Монтаг от университета в Улм.
По какво можем да познаем, че сме станали зависими от смартфона си?
Макар пристрастяването към интернет и смартфона да не са признати официално като болест, все повече психолози и лекари се занимават с този феномен. Смята се, че в Германия има поне половин милион души, които са истински зависими.
Симптоми за това са проблеми с концентрацията, депресии, социални страхове. При по-тежки случаи и занемаряване на личната хигиена, храненето, здравето. Социални проблеми в семейството, липса на свободно време, занижаване на успеха в училище или проблеми на работното място.
Пет съвета срещу прекомерна
употреба на електронни устройства
- Не се събуждайте с телефон, ползвайте друг будилник. Поне един час след ставането не поглеждайте телефона. Не преглеждайте новини в тоалетната, по време на закуска или в леглото.
- Първият час от работното време посвещавайте на организация на деня и задачите си. Пак без телефон и интернет.
- Проверявайте имейлите си само два пъти дневно, а не ежечасно.
Изключете нотификациите за получен имейл и решете в кои часове на деня ще преглеждате пощата. През останалото време вършете друга работа.
- Вместо да пишете имейли, телефонирайте.
Така ще накарате и партньорите ви да се обаждат, а не да ви пишат.
Предимството на обажданията е, че не могат да ви се насъберат за след работа.
- Един час преди лягане не пипайте смартфона или компютъра.
Коментари