НЗОК насърчава здравноосигурените да проверяват данните в Е-здраве и ако не са коректни, да подават сигнали

Всеки българин може да получи безплатен и лесен достъп до електронното си здравно досие. И само с едно плъзване на пръста по телефона да проследи всички болнични процедури и манипулации, които са му правени от 2022 г. насам.

За да осигури достъпа на пациентите до персонализираната информация, НЗОК дава три възможности:

  • чрез електронен подпис;
  • чрез уникален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК/РЗОК;
  • чрез персонален идентификационен код (ПИК) на НАП.

Преди електронното досие бе достъпно само с квалифициран електронен подпис. Сега сдвояването се получава, ако пациентът посети офиса на РЗИ, на районната здравна каса или на “Информационно обслужване”.

Преди да потърси помощта на служителите от тези институции, гражданинът трябва да е свалил апликацията Е-здраве.

Името се изписва на кирилица в търсачката

Програмата е достъпна за всички видове смартфони освен от марката “Хуавей”, които нямат достъп до гугъл.

На място той трябва да представи валидна лична карта, имейл адрес за обратна връзка и телефонен номер.

Целият процес по регистрация и сдвояване отнема по-малко от 5 минути.

След като информацията бъде въведена, чиновникът сканира с телефона ни специален еднократен QR код, след което получаваме достъп до електронното си досие.

Не можем да направим тази процедура от името на някой друг.

След като регистрацията е направена успешно, в еЗдраве всеки пациент ще може да види информация от 2022 г . досега за всички:

  • прегледи,
  • направления,
  • ваксини,
  • рецепти,
  • лабораторни резултати,
  • болнични престои,
  • кръводарявания,
  • график за ежегодните задължителни профилактични прегледи и изследвания на кръвната захар.

Родителите, които са сдвоили мобилното си устройство с Е-здраве, ще получават информация за детето си на личния си профил, докато то не навърши 18 г.

Здравната каса насърчава здравноосигурените лица активно да проверяват информацията в пациентските си досиета с цел подобряване на контрола върху разходите за тяхното медицинско обслужване.

НЗОК събира и съхранява медицинска и персонална информация за здравноосигурените лица като предпоставка за заплащане на дейностите, извършени в извънболничната и болничната помощ. Всички лечебни заведения - договорни партньори на касата, подават извършената от тях дейност по електронен път.

На портала на институцията в секция “Е-услуги на НЗОК” има раздел “Преглед на досие от здравноосигурените лица” (https://pis.nhif.bg/main/)

Осигурена е и техническа възможност здравноосигурените лица да получават уведомления (нотификации) за настъпили събития (напр. промяна в пациентската информация), за събития, които предстоят (напр. годишен профилактичен преглед), както и за деца на възраст до 18 години или подопечно лице (напр. уведомление за правото на периодични профилактични прегледи). Нотификациите се извършват по e-mail след предварително направен абонамент.

Сигнали за установени от пациента неверни данни в досието могат да се подават на [email protected],

на телефони: 02 9659 157, 02 9656 822, 02 9659 254, както и на адреса на Националната здравноосигурителна каса: 1407 София, ул. “Кричим” №1.

От началото на годината са получени десетки сигнали срещу лечебни заведения, включили в досиетата на гражданите неизпълнени медицински процедури. Здравната каса проверява всяко оплакване за недостоверност. За почти две години след откриване на неточности са прекратени договорите на не по-малко от 10 лечебни заведения за болнична помощ по не по-малко от 20 клинични пътеки.

От септември стартира SMS известяване за статуса на протоколите,

с които се предписват лекарствени продукти, заплащани от НЗОК/РЗОК. По същия начин ще бъдат уведомявани и хората с увреждания за издадените ЛКК протоколи и заявления за отпускане на помощни средства и ремонти и за издадените от НЗОК/РЗОК одобрения по постъпилите заявления.

Съобщенията ще се генерират автоматично, което води до минимизиране на всички грешки без забавяне във времето за уведомяване.

“При получаване на съобщение (SMS или Viber) на телефона, което не е предназначено за вас, сигнализирайте НЗОК на тел. 0800 14 800 или на електронен адрес [email protected]”, призовават от касата.

След като активира мобилното си приложение Е-здраве чрез квалифициран електронен подпис или чрез сдвояване с уникален QR код, всяко здравноосигурено лице

ще може да получава уведомяване за профилактичните прегледи,

които му се полагат и които се заплащат от здравната каса. Новият модул в Националната здравноосигурителна информационна система е наречен “Дългосрочна грижа”. Той ще включва и ваксините, които са задължителни за децата под 18 г.