Те са отборът на STEM учителката на годината Александрина Шомова

Днес те вече са осмокласнички в различни училища в Казанлък. Ева Стефанова учи пиано и вокал в музикална паралелка на училище "Екзарх Антим Първи". Там, но в различни специалности, са Габриела Цонева, Паолина Георгиева и Преслава Дончева.

Габриела е избрала икономическа паралелка, Паолина - с английски и немски, Преслава е предпочела народното пеене. Велина Гюрова е в паралелка по биология и химия на Природо-математическата гимназия, Моника Иванова продължава в художествената гимназия.

Само на пръв поглед момичетата са различни.

Обединява ги приятелството и голямата им любов към биологията

До миналата учебна година те бяха седмокласнички от училище "Екзарх Антим Първи" и в един отбор за STEM олимпиади с треньор учителката по биология и здравно образование Александрина Шомова.

В бъдеще вероятно ще изберат за свои профилиращи предмети в X клас биология и химия, за да учат един ден за лекари или фармацевти.

"STEM означава наука, технология, инженерство, математика. Подходът STEM обаче е много повече от залепване на понятията заедно. Той е философия на образованието, нов метод на преподаване, при който една тема се разглежда от различни учебни дисциплини.

В този метод влизат природните науки, математика, информационни технологии, инженерство или предприемачество. При определени обстоятелства има и други възможности - да включи спортни дейности и различни видове изкуства", казва Шомова.

Тя вече прилага този метод, през миналата учебна година той бил и в основата на кръжочната дейност по биология със седмокласниците. Но преди това

Шомова открила тези, които имат тръпка към 
биологията

"Когато влязат в часа, тези деца се държат по различен начин и дори леко да ги провокираш, реагират - това допълнително ги мотивира да търсят нови неща", разкрива младата учителка. По свой начин успяла да мотивира 6-те момичета и избрали да работят по темата "Алтернативна терапия на бактериална инфекция".

Не било случайно, тъй като бактериите и бактериалните инфекции са нашумял проблем. Момичетата си задавали въпроса дали само антибиотиците са възможното лечение, тъй като те унищожават освен вредните и полезните бактерии.

"Тогава им казах, че има едно нещо като вирус, който атакува бактериалните клетки. Те започнаха да го проучват и направиха всички останали дейности по проекта", допълва Шомова.

Децата прочели стотици сайтове, пресели куп информации и навлезли дълбоко в учебен материал, който нормално се изучава в IX-X клас. Оставали в училище след часовете до късно, работили здраво и никога не мрънкали.

Това според самите тях показвало защо в кръжока им няма момчета - повечето не били толкова сериозни, а и интересите им били в други посоки.

Ученичките открили първо за себе си, а след това го показали и на другите, света на бактериофагите (в буквален превод частици, които ядат бактерии). И стигнали до извода, че те унищожават само вредните бактерии, без да вредят на организма.

Че са по-умни от антибиотиците, които унищожават всичко. В разговора ни дори

сравниха бактериофагите с ракети с точна насоченост

По-щадящи и по-безвредни са от антибиотиците. Освен това съществуват навсякъде, където бактериите се размножават, което ги прави най-разпространената биологична единица.   Работен момент от дейността по STEM проекта в СУ “Екзарх Антим Първи” в Казанлък.

Работен момент от дейността по STEM проекта в СУ “Екзарх Антим Първи” в Казанлък.

Учените казват, че съществуват над 100 млн. фаги. Намерили и данни за успешно приложение на такова лечение по света. Там избягвали антибиотиците и така се борели с бактериалните инфекции.

За да направят своя извод, ученичките работили по проекта около месец и половина през първия срок на миналата учебна година. Взели проба от почвата в училищния двор, смесили я с физиологичен разтвор, филтрирали, центрофугирали в лаборатория извън училището, посели сместа в хранителна среда.

С други думи - с експеримента си доказали, че в околната среда има бактериофаги, изолирали ги и ги накарали да работят.

Заложили идеята, но не успели да я реализират на практика - да започнат да разреждат постепенно концентрацията от бактериофаги, която получили, за да определят евентуално минималната им концентрация, необходима за максимален ефект срещу определената бактерия.

Тази им задача останала за по-нататък, защото момичетата са готови пак да се съберат за обща работа по някой проект, макар вече да са в различни класове. Не стигнали до края, защото им предстоели задължителни матури и трябвало сериозно да се подготвят.

И успели - Велина Гюрова получила 69,5 точки по математика, което е добро постижение. Но преди това пак в рамките на проекта

трябвало да направят визуален образ на бактериофаги, който да не е 3D

Тук Моника от художествената гимназия помогнала най-много с таланта си да рисува. Първо нарисували този образ, после го изчислили и изработили от картон, а върху него залепили малки парчета от гъби за миене на съдове - все едно обектът се гледа под микроскоп.

Оказало се, че главата на бактериофага има формата на икосаедър - в геометрията това е фигура с 20 стени, 30 ръба и 12 върха.

"Така седмокласничките на практика се увериха как работи STEM методът - разработихме темата с помощта на знанията ни от различни дисциплини - биология и химия, но и математика за изчисленията на модела, както и изобразително изкуство за неговата изработка", обобщава Александрина Шомова.

С този проект нейните възпитаници

успешно участват в STEM олимпиади

В Копривщица завършили четвърти, но след това на онлайн състезание в Индонезия на два пъти били втори в компанията на участници от над 20 държави. И единствени от България.

Първия път защитили проекта си за бактериофагите и отговорили на различни въпроси - това в рамките само на 10 минути и на английски.

Вторият конкурс бил за късометражни филми. Участвали с видеото към проекта за заразяване на бактериална клетка, който снимали сами по време на експеримента. Филмът бил озвучен на български, но трябвало да правят обяснения на английски.

"Покрай работата си по проекта така усъвършенствах английския, че сега чета в оригинал американски и английски книги", казва Ева Стефанова. Тя и съученичката Преслава Дончева се изявиха като певици на тържеството за запалване на коледната елха в града.

А Асоциацията на Кембридж училищата, в която членува и казанлъшкото "Екзарх Антим Първи", обяви неотдавна Александрина Шомова за STEM учител на годината заради добрата работа по този метод.

През тази учебна година тя преподава на шестокласници, с които са избрали да проучат защо пресъхват реките и как да се вдъхне втори живот на хартията.