В такива дни билетът за градски транспорт ще е 1 лев на ден
Правят мобилно приложение, което ще информира столичани
Частично или изцяло затваряне на синята зона за паркиране и ограничение на автомобилите, които влизат в центъра, чрез редуване на такива с четни или нечетни регистрационни номера. Това предвиждат актуализираните мерки на Столичната община за дните с опасно мръсен въздух в София.
Те бяха представени на общинските съветници от екокомисията към СОС във вторник от зам.-кмета по екология Йоана Христова. Очаква се СОС да гласува предложенията на сесията си на 25 януари.
При прогноза за два последователни дни на поне 2 от постоянните измервателни станции в столицата за ниво на фините прахови частици от над 200 микрограма на куб. м ще се въвежда забрана за паркиране в синя зона. Тя
може да е
частична и да
засяга само
определени
улици, карета
или да се затваря цялата синя зона. Рестрикциите няма да важат за хората, които живеят в тези райони, както и за колите на специален режим като линейки и пожарни.
Предвиждаме и друга мярка - допускане на коли в центъра според регистрационните номера, като се редуват четни и нечетни. В дните с такова замърсяване ще сезираме и КАТ за по-строги проверки за екопоказателите на автомобилите, които се движат в града, обясни Христова.
От първоначалните мерки, които бяха представени през декември,
отпадат идеите
за безплатно
ползване на
буферните
паркинги в
метрото и
за двойно
увеличение на
цената на
паркирането в
синя зона
Причината за актуализацията са обсъждания с граждани и неправителствени организации.
“С въвеждането на забраните, които могат да се прилагат заедно или поотделно, при превишение от над 200 микрограма на куб. м на фините прахови частици, отчетено от поне 2 станции за 2 последователни дни или от поне 4 станции за 1 ден, към тях ще се добави и “зелен билет” за градски транспорт. Това ще е тип дневна карта, която сега струва 4 лв., но “зеленият билет” ще струва 1 лев”, каза Христова.
През 2017 г. по думите ѝ в София са регистрирани пет случая на подобно превишаване на нормите - над 200 микрограма на куб. м.
Иначе мерките, които ще влизат в сила при прогноза за превишаване на нормата за нивото на фини прахови частици - 50 микрограма на куб. м, ще са с натрупване - колкото по-дълго продължи замърсяването, толкова по-големи ще са забраните.
При превишение на нормите от 51 до 100 микрограма на куб. м общината ще призовава софиянци да не ползват автомобилите си, а да се придвижват с градски транспорт. Апелът към тези, които се топлят на дърва или въглища, ще е да преминат временно на друг източник - например ток. Общината пък ще започне да оросява улиците, но когато това е приложимо, тъй като през зимата не е възможно.
“Нужни са ни мерки, които не са популярни, и вероятно ще създадем дискомфорт на гражданите, но всички искаме да дишаме чист въздух. Предлагаме неща, които се правят и прилагат в цяла Европа”, заяви Христова.
Според нея е много важно да се направят законодателни промени, с които
да се въведат
екостикери за
колите
Те ще важат не само за София, но и за цялата страна. Така в дните с мръсен въздух ще може да се въвежда ограничение в движението според характеристиките на автомобилите и екостандарта, на който отговарят. Идеята е стикерите да се поставят от КАТ или при технически преглед. Затова екокомисията даде мандат на кмета на София да подготви законодателни промени и да води разговори с екоминистерството.
“Пускането на безплатен градски транспорт има смисъл, когато се въведат екостикери за автомобилите. Париж тества 3 месеца подобна мярка и я отхвърли. В Гренобъл обаче сега също я тестват. Трябва да видим какъв ще е ефектът за София”, каза Христова.
Предвижда се
безплатен
градски
транспорт и
спиране на
колите в целия
град при
14 дни
замърсяване,
когато нито една от по-леките мерки е дала резултат.
Общината разработва и специално мобилно приложение. Идеята е чрез него хората да се информират бързо в дните, в които общината прилага някоя от мерките срещу мръсен въздух.

Коментари