Дойдох, за да обърна посоката в здравната система - към регулиран пазар и конкуренция, казва служебният вицепремиер и здравен министър
- Д-р Семерджиев, кои са личните ви 3 приоритета за мандата?
- Първият основен е възстановяването на договорното начало между лекарите и здравната каса. Трябва да включим колективния ум на съсловието и професионалния капацитет на касата. Те бяха административно потиснати, директно отстранени от процеса на вземане на решенията, а даже и от обсъжданията. На второ място е отстраняването на сериозните грешки на предишното управление в здравеопазването и най-вече по отношение на посоката на развитие - към рецентрализация и командно администриране. Чрез това обаче целим най-важното: пациентът наистина да бъде в центъра на системата и парите да го следват, а не той да търси неизчерпан лимит и да чака в листа на чакащите. Всичко, което правим, е за хората в крайна сметка.
- Пациентите ще усетят ли положителна промяна тази година?
- Ако Националният рамков договор (НРД) постигне поставяните цели, още от май нататък ще може да се усети промяната.
До април действат сегашните регламенти, дотогава искаме да се подпише нов НРД.
- Обявихте се против лимитите и за свободен избор на пациента. Какво имате предвид, отпадат ли лимитите?
- Не. Те са въпрос на законодателна инициатива, така че за промяна или отмяна въобще не говорим. Ще има обаче смекчаване на тази твърдост в лимитирането, защото лимитите сега са до ниво брой болнични легла по области - така е според задължителната здравна карта, която е част от Закона за лечебните заведения. Говорим за балансиране на взаимоотношенията НЗОК - лекарски съюз, районни здравни каси - лечебни заведения, така че да смекчим малко ефектите на законово заложените рестрикции. Можем да смекчим разпоредбата кой какво трябва да прави, за да няма и листа на чакащите. В НЗОК има листа с над 3500 записани. Как сме могли до миналата година да живеем без нея? Такова явление не е имало никога у нас, то е абсурдно. Планово лечение и листа на чакащите не е едно и също. Административен проблем е, ако няма достатъчно легла и затова има листа на чакащите. Напротив, в болниците има свободни легла, които не могат да се използват поради лимитите. Болничните мениджъри не могат да управляват собствените си структури. Имаме свръхкапацитет на болничната инфраструктура, изключително добър достъп на пациентите и няма причина за листа на чакащите. Това е проблем на лошите решения, изкуствено създаден от предишния министър, не е системен проблем.
- Как ще се промени системата за контрол в болниците пръстов идентификатор, известна като пръстов отпечатък, която също критикувате?
- Това е третият приоритет на моя мандат. Тази седмица събирам заинтересованите страни по заведеното дело във ВАС и ще обсъдим как ще процедираме. Свързано с това е и създаването на смесена работна група между МЗ и НЗОК, която веднага ще се заеме с концепция за въвеждане на електронна здравна карта.
- Кога може да стане факт новата система?
- Ще включим електронната здравна карта за финансиране към европрограмата за добро управление и в рамките на 2 г. тя може да стане приложим, функционален модел. Всичко ще зависи от това дали ще постигнем съгласие със заинтересованите страни по пръстовия идентификатор. Ако не стане на първата среща, ще има втора, трета и така, докато се убедим взаимно. Все пак това са 6 страни и ключовата сред тях е Министерският съвет.
- А как бихте отговорили на евентуална критика, че чрез тази промяна се обезсмислят над 400 000 лв. инвестиции на НЗОК в пръстовия идентификатор?
- По-правилно е да се каже, че може да бъдат отправени
критики към тези, които направиха незаконосъобразния разход
Тричленният състав на ВАС постанови точно това - някой е самоуправствал с власт без законова делегация, без основание. Предстои и заседание на 5-членен състав на ВАС.
- Обявихте и че ще работите за повишаване на доверието в здравната система. Как по-конкретно?
- На първо място, чрез отстраняване на едноличното вземане на решения. Доверието е между лекар и пациент, а не между министъра и гражданина - между тях може да има политическо доверие, но не на ниво здравни грижи. Подобряването на отношенията между лекарския съюз и касата ще се отрази положително на пациентите. Кризата в отношенията между лекарите и касата е предизвикана, следователно е обратима. Това не може да стане в рамките на 3-те месеца мандат, но след приемането на НРД може да стане обратима. Ще се постигнат по-справедливи отношения, защото постигането на баланс и взаимност се прави чрез договори. Едноличният диктат изисква изпълнение, а договорът изисква баланс.
- Какво смятате за размера на здравната вноска - трябва ли да се увеличи?
- Нямам мандат за такава дискусия. Напротив, първо имаме да обираме луфтове и показах с числа, че лошото управление означава прахосване на средства. Преди да искаме повече средства, трябва
да изградим механизми срещу прахосването
- Изцяло ли са разрушени контролните механизми на здравната каса?
- Откакто извадиха медицинския контрол от касата, естествено те останаха само финансови и административни. Има начин да се балансира това и смятам да го покажа тази седмица. Става дума за структурни промени с функционален характер. Промяната е насочена към Изпълнителната агенция за медицински одит.
- От 2001 г. насам болничната помощ се е променила драстично. Не е ли опасно да се заложи принципът на свободния пазар и конкуренцията за структура с над 360 играчи (болници)?
- Това не може да бъде заложено в момента, трябва законодателна инициатива. Ако трябва да правя цялостен редизайн по темата, ще го направя, но не мога без парламент. Сега нямам мандат за това, но със сигурност това ще бъде част от концепцията, която ще оставя на следващия министър на здравеопазването. Конкуренцията не е опасна, напротив - тя е единственият механизъм за повишаване на качеството и намаляване на цената. Да си спомним за монополния мобилен оператор какви цени поддържаше и как е сега, когато конкуренцията свали цените в пъти и на българския, и на европейския пазар.
- Същото да очакваме и на болничния пазар, така ли?
- Навсякъде, където има конкуренция, се повишава качеството, управлява се по-добре и се намаляват разходи за една и съща услуга. Празни приказки са, че болничинят пазар не може да бъде свободен пазар. Фактът обаче, че в здравеопазването се насочват публични средства, прави този пазар регулиран. Пак е пазар, но в него има регулации и контрол, защото публичните средства не може да бъдат пускани свободно.
- Сега какъв е моделът на здравеопазването у нас?
- Административно-команден диктат с пълно игнориране на здравноосигурителните правила от един-единствен човек, който самоуправства с власт и лишава от функции всички останали участници в системата - като започнем от касата, минем през лекарския и зъболекарския съюз и стигнем до лечебни заведения и индивидуални лекари. Всички са превърнати в изпълнители на нечия команда вместо да работят с главите си и за правят това, което изисква животът.
- Съгласен ли сте, че до момента имаше фаворизирани лечебни заведения за сметка на други, които носят основната тежест?
- Да. Като се възстанови свободният избор, администрацията няма да има думата. Въпросът е кой избира. Досега избираше администрацията, а трябва изборът да се върне на пациента. Да не забравяме, че в здравното осигуряване всички ние си плащаме авансово и никой няма право да ни нарежда какво да правим с парите си. Вместо това този, на когото сме дали парите си, трябва да ни следва там, където сме избрали да се лекуваме. Този принцип бе заличен в последните години и това е причината за неефективните разходи в системата.
- Свободен избор ли е, ако една болница отива сама при жителите на село или малък град, товари ги на автобус и ги докарва, за да им окаже медицинска услуга?
- Ако сте жертва на подобен подход, значи не сте способен да се защитавате от манипулативни предложения. Отговорността е на всеки персонално. Ако има криминална практика, има и наказателнаотговорност, не само гражданска.
- Заявихте, че общественото здравеопазване пак ще бъде приоритет на МЗ. Ще повлияете ли например на практически отменената забрана за пушене на обществените места?
- Направих го вече - ето, в министерството отново не се пуши. Пушенето в заведенията е въпрос на контрол, който ще бъде засилен. Просто ще си вършим работата. Общественото здраве е задължение номер едно на здравния министър, а при предишния бе загърбено. Касата отговаря за болестното лечение.
- Защо приехте поста сега, при трудни условия и без достатъчно инструменти за управление?
- За да обърна посоката, да кажа коя е правилната. Трябва да възстановим истинския осигурителен модел, в който пациентът е царят на системата и със свободната си воля чертае истинската здравна карта. Законодателят след нас да я приеме, ако желае, ако не - да се връщаме в миналото. Командно-административният подход у нас приключи през 1996 г. Ако някой иска да се връща тогава, може, но не е полезно за никого. Трябва да вървим напред. Моят екип ще остави концептуален документ, философия на промените, които трябва да се осъществят от следващото законодателство.
CV
Роден през 1959 г. в Гоце Делчев
Завършил е стоматология в МУ-София през 1989 г.
Един от възстановителите на Българския лекарски съюз е през 1989 г.
От 1990 до 1993 г. е директор на XXI поликлиника в София
През 1993 г. е зам.-министър на здравеопазването в правителството на Любен Беров. Поста заема и в правителствата на Стефан Софиянски и Иван Костов
През март 1999 г. създава и оглавява НЗОК
От 1999 до 2001 г. е министър на здравеопазването
Коментари