• Джипито не изпълнява спешна помощ на адрес - при необходимост звъннете на телефон 112 за изпращане на екип
  • Домашно посещение се уговаря предварително - трябва да е съобразено с графика му

Когато човек се разболее, иска най-бързо да получи необходимата помощ. Точно тогава обаче се оказва, че му е трудно да се свърже с личния си лекар, за да се консултира с него.

Ето кои са най-честите въпроси, които се нуждаят от отговор в подобна ситуация:

Мога ли да посетя личния си лекар без записан час?

Понякога при остро възникнало състояние се налага да се видите с личния си лекар в неотложен порядък. Ако за деня няма свободни часове, може да се свържете в работния му график с него, за да получите инструкции и за това кога да посетите кабинета, както и какво да правите, докато амбулаторният ви преглед се осъществи.

В почивни и празнични дни можете да получите помощ в дежурния кабинет на практиката, с която той има сключен договор.

Личният лекар не изпълнява спешна помощ на адрес.  Поемането на спешните  случаи в дома на пациента, на работното място или на обществено място се осъществява чрез повикване на тел. 112 от Спешна помощ. 

Какво да правя при спешни случаи?

При спешен случай  (спешно състояние е остро или внезапно възникнала промяна в здравето на човека, която изисква незабавна медицинска помощ)  трябва да се свържете с тел. 112 за изпращане на екип на Център за спешна медицинска помощ (ЦСМП).

Мога ли да правя консултации с личния си лекар по телефона?

Да. По телефона може да обсъдите процедурни въпроси във връзка с необходими за вас дейности - изследване, рехабилитация, издаване на документ. Може да обсъдите резултатите от изследванията ви. Можете да получите здравен съвет във връзка с остро възникнал медицински проблем до осъществяването на медицински преглед.

Не е коректно, нито професионално обаче да се прекъсва прегледът на един пациент, за да се обсъжда състоянието на друг.

Мога ли да си запиша час за преглед по телефона?

Да, в работния график на лекаря можете да запишете час и да получите информация, свързана с административни и други въпроси.

Мога ли да получа електронна рецепта, без да посетя кабинета?

Съгласно чл. 49, ал. 1 от НРД за медицинските дейности лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват след извършен преглед/консултация от лекаря, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице.

Мога ли да получа направление за изследване или консултация със специалист, без да посетя лекаря?

Не. Издаването на всеки медицински документ от медицински специалист става само след среща между лекар и пациент. В рамките на тази среща пациентът описва причината за посещението - профилактичен преглед или преглед поради конкретни оплаквания, а лекарят преглежда и назначава изследвания или допълнителни консултации, ако това е необходимо.

Заплаща ли се домашното посещение на личния лекар?

В случаите, когато здравословното състояние на пациента не позволява посещението му в кабинета на личния лекар, здравноосигуреното лице не заплаща за извършен преглед от общопрактикуващия лекар при посещение в дома му.

Домашното посещение се уговаря предварително с личния лекар и следва да бъде съобразено с часовете за домашни посещения, обявени в работния му график.

Кой трябва да изиска информация от предишния ми личен лекар, когато сменя?

Пациентът следва да изиска своята медицинска документация от своя предишен личен лекар. Той има задължение да предостави тази информация според Националния рамков договор за медицинските дейности.

Личният лекар! Първият, от когото търсим помощ независимо от симптомите!

Аз съм Даниел Пеев и се включвам в кампанията “НЗОК за теб”, за да поговорим именно за него.

  • Как можем да получим помощ от личния си лекар?
  • Може ли да го посетим без записан час? Или е по-добре да ни консултира по телефона?
  • Може ли да ни издаде направление, ако нямаме възможност да стигнем до кабинета?

Отговорите на всички тези въпроси може да откриете на сайта на здравната каса.

На първо време ви съветвам да си запаметите номера му на бързо набиране.

В почивни и празнични дни трябва да се обърнете към дежурния кабинет на практиката, с която вашето джипи има сключен договор.

Що се отнася до профилактичните прегледи – отново стигаме до личния лекар.

Аз съм Даниел Пеев – Дънди и ви пожелавам да се обръщате към него само за профилактика!