Все повече държави забраняват телефон в клас, а резултатът е положителен

Ако детето често не отговаря на вашите позвънявания, спрете да се тревожите и да му вдигате скандали. Обяснението: “Не съм го чул” може да е напълно истинско, колкото и подозрително да изглежда, че винаги е едно и също.

Проучване на британската изследователска компания Uswitch наскоро установи, че една четвърт от младите хора никога не говорят по телефон, макар да притежават. Те просто игнорират позвъняванията. Отговарят им чрез съобщение, когато могат.

70% от над 2000 участвали в проучването са казали, че предпочитат текстово съобщение пред обаждане. Причината е, че новите поколения не са развили навика да говорят по телефон. Те настояват да притежават такъв, за да имат връзка с интернет, чатове с приятели и достъп до социални мрежи, но не и за да използват основната му функция. Затова всеки втори възприема неочакваните позвънявания като нещо лошо.

Държи телефона си с

изключен звук и се чувства

странно, когато екранът му

започне да свети

за входящо обаждане. “Тъй като позвъняванията за тях не са норма, когато се случват, асоциацията е за нещо лошо и се появява страх”, казва психотерапевтът Елоиз Скинър пред Би Би Си.

Разбира се, това не означава, че младите поколения не общуват. Напротив, телефоните им непрекъснато са натоварени от смесица от банални съобщения, мемове, клюки, а отскоро и от гласови бележки, които се смятат за много по-щадящи за претоварените от разсейващи неща млади хора. Самите те ги наричат много по-добро нещо от телефонните разговори, защото можеш да чуеш гласа на приятеля си в аудиосъобщение, което ти е изпратил, но липсва натиск да му отговориш веднага.

Друга тенденция, която се наблюдава на много места в Европа, е въвеждането на забрана за използване на смартфони в училище. Нидерландия и Гърция обявиха такава на национално ниво от тази учебна година, а в някои области на Франция, Испания и Белгия тя съществува от по-рано. Гръцките власти казаха, че правят това по препоръка на психолози и проучвания, които са открили, че устройствата пречат на децата да се концентрират. Освен това снимани с тях и качени в социални мрежи видеоклипове са довели до няколко опита за самоубийства.

“Когато обявихме преди 6 години, че ще въведем забрана за мобилни телефони, ни питаха дали смятаме, че живеем през XIX век. Но ние искахме да го направим, защото, разхождайки се по коридорите и училищния двор в междучасията, виждахме как всички деца са на смартфоните си. Те не разговаряха помежду си. Местата за спорт стояха празни. Но

основното ни притеснение

беше, че губят социална

култура”,

разказва пред “Гардиан” Ян Бакер, председател на колежа Calvijn в Нидерландия. В него учат деца на възраст от 12 до 18 години. Така че правят анкета както сред тях, така и сред родителите им, как биха приели подобна промяна. Оказва се, че само 20% са твърдо против и забраната е въведена.

“Четири години по-късно можем да кажем, че това, което бяхме загубили, си го върнахме. Учениците си играят и си говорят. И има много по-малко прекъсвания в уроците”, обяснява Бакер.

Когато в края на миналата учебна година започва да се обсъжда забрана на телефони във всички училища в Нидерландия, стартира и национално проучване. То обхваща стотици деца, учители и ученици. Целта му е да регистрира каква промяна ще настъпи. Направените анкети показват, че около 20% от учениците съобщават, че са били по-малко разсеяни след отсъствието на смартфони в училище, докато учителите ги описват като по-внимателни и фокусирани върху работата си в клас. Много деца казват, че са имали повече социални контакти в реалния живот и че качеството на тези взаимодействия се е подобрило. Също така е установено, че намалява кибертормозът, тъй като учениците са офлайн през по-голямата част от деня.

40% разкриват, че си почиват по-добре без телефон, но 37 на сто страдат, че нямат непрекъснат достъп до него. “Принуден съм да общувам, когато не съм в настроение, което е често”, казва един от анкетираните младежи.

Миналата година

ЮНЕСКО препоръча глобална

забрана на смартфоните

в училище,

след като световен преглед на образованието установи, че продължителното им използване оказва отрицателно въздействие върху емоционалното състояние на децата. В доклада на образователната и куртурна институция на ООН се подчертава, че технологиите трябва да допълват взаимодействията между учениците и учителите, а не да ги заместват. Доста държави по света се вслушаха в тези препоръки и забраниха частично или напълно използването на смартфони в училище. Сред тях са например САЩ, Канада, Швейцария, Латвия и Португалия.

Така се случи и когато преди време проучването PISA установи връзка между пристрастяването към тях и влошаването на академичните резултати. Страни като Англия, Испания и Белгия въведоха ограничения при използването им в училище, което много бързо

доведе до положителна

промяна, особено сред

учениците с по-слаби

резултати

В английските начални училища, където децата са до 11-годишна възраст, те са забранени напълно. Родителите са задължени да попълнят специална декларация, ако искат детето им да има телефон, с която се задължават устройството да бъде предавано в училищния офис в началото на деня и получавано обратно в неговия край. По тази причина и повечето английски деца не получават телефон до 11 г.

С джиесем в училище - дали и как? Гласувайте на сайта ни

Да не използват мобилните си телефони в учебните часове. Това е едно от задълженията на учениците, записано в Закона за предучилищното и училищното образование. Всяко училище има право в правилника си да доуточни какво точно се забранява или пък къде да бъдат слагани по време на час. Обикновено правилата са изработени заедно с родителите и настоятелствата.

Най-често на малките ученици до 4-и клас е забранено въобще да носят мобилни телефони. Редът при по-големите обикновено е да ги оставят на входа на класната стая. Там се съхраняват в кутии или специални поставки.

Дали да се забрани изцяло ползването на мобилни телефони в училище, или пък трябва балансирано да се използват, така че да е в интерес на учебния процес, е дискусионен въпрос. Съществува и мнение телефоните да се заменят от лаптопи или таблети, които да се раздават на учениците от самото училище и с тях да се подпомага ученето.

Обсъждаме и със социалните партньори, и с работодателските организации за евентуална пълна забрана. Ще видим как работи пълната забрана, която се изпробва във Франция в 200 училища, каза в интервю за “24 часа” министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков (виж 6-а и 7-а стр.). И че ще подготвят анализ за следващия редовен екип на МОН. А също подготвят визия как да се използват информационните технологии в образованието, която също ще предложат за обсъждане.

Дали и как да е разрешено използването на мобилни телефони в училище - гласувайте в специалното допитване на сайта ни 24chasa.bg