• 27 г. след смъртта ѝ патологът Ричард Шепърд разкрива, че принцесата можела да оживее, но получава изключително рядко нараняване - разкъсване на вена в белия дроб
  • Първи прави две аутопсии на тялото ѝ, но запазва
  • най-важната информация само за кралското семейство

Принцеса Даяна е можела да оживее, ако е била с предпазен колан. Тази теория е известна отдавна, но едва сега патологът д-р Ричард Шепърд, който първи прави две аутопсии на тялото ѝ, доказва това твърдение, с обяснението, че смъртта ѝ се дължи на изключително рядко нараняване - разкъсана вена в единия ѝ бял дроб.

Снимка на тръгване от хотел Риц, малко преди катастрофата. Отпред са шофьорът Анри Пол и бодигардът Тревър Рийс-Джоунс, който единствен остава жив.
Снимка на тръгване от хотел Риц, малко преди катастрофата. Отпред са шофьорът Анри Пол и бодигардът Тревър Рийс-Джоунс, който единствен остава жив.

Лекарят разследва конспиративните теории, за да разсее окончателно подозренията, че принцесата и партньорът ѝ Доди Файед са били убити. И за да предотврати невероятните измислици за злополуката, публикува изследването си в книгата “Неестествени причини”, 27 години след кончината на любимката на народа.

“Фаталната травма на майката на Хари и Уилям е малка, но на грешното място - пише той. -

Нейното специфично нараняване е толкова рядко, че през цялата си кариера не съм виждал подобно нещо.”

Според него принцесата на Уелс, която загина в автомобилна катастрофа в тунел в Париж на 31 август 1997 г., е

щяла да се размине с няколко наранявания,

натъртвания и счупени ребра, ако е била с предпазен колан.

В откъс, публикуван в Mail on Sunday, д-р Шепърд описва смъртта на Даяна като “класически пример” за случай, в който е изтеглена късата клечка.

“Поставям изричното уточнение, че само ако тя беше сложила колана си и се беше ударила в предната седалка под малко по-различен ъгъл или колата е била с малко по-бавна скорост, е щяла да оцелее - посочва патологът. - Освен това веднага е трябвало да бъде качена в линейката, защото разкъсването на вената предизвиква невиждано кървене в гръдния кош. Но лекарите не са предполагали, защото първоначално Даяна е била стабилна и можела да говори. Ако всичко беше по другия начин, вероятно тя щеше да се появи на публично място два дни по-късно с насинено око и малко задъхана от счупените ребра.”

Мерцедесът, в който са пътували принцесата и Файед.
Мерцедесът, в който са пътували принцесата и Файед.

В колата заедно с нея загиват партньорът ѝ Доди Файед и шофьорът им Анри Пол. От зверската катастрофа

оцелява единствено бодигардът им Тревър Рийс-Джоунс,

който седи на дясната предна седалка.

“Рийс-Джоунс остана жив, защото беше със закопчан предпазен колан - отбелязва д-р Шепърд. - Анри Пол умира, защото се удря челно във волана и само след части от секундата претърпява втори удар от Файед, който изхвърча със скорост от 60 мили в час.”

Патологът стига до извода, че шофьорът по същество е действал като “въздушна възглавница” на Файед, което е довело до незабавната смърт и на двамата. Ударът на принцеса Даяна в облегалката не е толкова силен, колкото този на Доди, защото е по-слаба, но въпреки това в линейката бавно губи съзнание, а по-късно издъхва в болницата, въпреки спешната операция.

Д-р Ричард Шепърд вярва, че аутопсията и разследването на нейната смърт са безспорни, но около тази малка, фатална рана в белодробната вена са вплетени много други факти, някои от които са достатъчно непрозрачни, за да позволят на

множество конспиративни теории да разцъфтят

Британско разследване през 2008 г. постанови, че Даяна е убита, като вината беше хвърлена върху папараци и Анри Пол. Фотографите преследваха колата от хотел “Риц” до апартамента на Доди Файед. Никой от тях обаче не е обвинен от френската полиция. Докладите на органите на реда в Париж бяха предадени още през 1999 г., като установиха, че катастрофата е причинена от Пол, който е загубил контрол над колата поради прекомерната скорост, докато е бил под въздействието на алкохол и предписани лекарства.

Погребението на принцеса Даяна и Доди Файед.
Погребението на принцеса Даяна и Доди Файед.

Най-важното разследване обаче е това от 2004 г., от което се ръководи д-р Шепърд. То включва задълбочен преглед и анализ на автомобила, посещение на мястото на катастрофата и компилация от приблизително 1500 показания на свидетели и 20 хил. документа. Патологът, който е работил по делото за жестокото расистко убийство на Стивън Лорънс от 1993 г. и клането в Хънгърфорд, обсъжда своите разследвания и заключения по някои от най-забележителните си случаи във Великобритания в новата си книга. Именно там разказва как след втората аутопсия на тялото на принцеса Даяна получава стотици въпроси:

“Беше ли красива?”,

“Беше ли спокойна?”,

“Беше ли бременна?”

Но най-впечатляващите и лични моменти от изследването на тялото на Любимката на народа запазва за себе си и споделя само на кралското семейство.