Високите температури улесняват освобождаването на агресията и умората. Топлинният комфорт и безопасността на карането са оптимални на около 20 градуса

Сухи пътища, дълги топли и слънчеви дни - време, идеално за шофиране. Защо ли тогава през лятото стават повече тежки катастрофи с фатални наранявания според данни от държави на всички континенти?

Въпреки че може би интуитивно си мислим, че опасностите по магистралите през зимата биха надвишили добрите условия през топлия сезон, статистиката доказва обратното. Според Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS) в САЩ лятото е най-опасното време за пътуване, поне що се отнася до смъртта при пътни инциденти. Например през снежния февруари загиналите в катастрафи са около 6%. А до настъпването на летните месеци юни и юли смъртността нараства до 9% за всеки месец, преди да достигне връх през август с над 10% загинали.

След това статистиката за смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия тръгва надолу с наближаването на по-хладното време. Тези данни са, меко казано, контраинтуитивни, защото повечето хора вероятно биха предвидили, че шофирането през зимата е най-опасно и следователно ще доведе до най-много смъртни случаи.

В България ситуацията е подобна. За това лято ще знаем през есента, но миналата година пътните полицаи съобщиха, че през топлите месеци катастрофите са зачестили. Две различни проучвания, проведени в периода 1983 - 1998, също показват
пикове на пътните драми в нашата страна от юни до септември.
И както в произволно избраното за илюстрация на глобалния тренд щатско проучване, числото на убитите и ранените намалява до минимум през януари и февруари.

Сходни статистики може да се извадят за повечето държави в условия на топъл и студен сезон. Освен да установят факта, много проучвания търсят и причината за увеличаването на пътните произшествия в най-хубавите дни на най-приятния сезон. Какво е това в лятното шофиране, което го прави опасно и връзва толкова много траурни лентички през топлите дни? Най-лесен, но заблуждаващ отговор е, че ваканционните месеци увеличават пътуванията и съответно катастрофите и фатално завършващите произшествия на пътя, защото данните са в проценти.

Независимо от точните формулировки в отделните студии, увеличаването на катастрофите с моторни превозни средства в условия на горещи вълни или при екстремна температура, се обясняват с ролята на водача. Косвена илюстрация на тенденцията е нидерландско проучване от 2003 г. на Университета на Гьонинген. То сравнява адекватността на реакциите при шофиране при симулиране на студен (5°), комфортен (термонеутрален - 20°) или топъл (35°) климат. Водачите в трите температурни условия изпълняват едни и същи задачи. Адекватността на реакциите и поведението са най-добри при около 20 градуса. Докато
експериментът показва, че при екстремна горещина ефективността на управлението намалява с 13%. Логичното заключение е, че топлинният комфорт и безопасността на шофиране ще бъдат оптимални по време на термонеутралност. И растат при жега. Особено ако е съпроводена от висока влажност и съответно затрудноно потене и влошена терморегулация на тялото.

Две са основните причини за тежките летни катастрофи. Спорно е коя е водеща. Едната е свързана с повишената възбудимост и агресивност - доказан феномен в знойно време, като лекарите го свързват с физиологичните граници на организма при горещина. Втората взема предвид нормалното за такива случаи отпускане на тялото, лесна умора, забавени реакции, влошена концентрация и сънливост.

Както в почти всяка човешка дейност, тези отговори на околните условия подлежат на контрол. Как? С подготовка на автомобила за пътуването и осигуряване на максимален контрол върху условията в колата и над собствените импулси. Всеки, който шофира, прекрасно разбира, но понякога подценява правилата. А те са технически годна за път кола; работещ климатик или условия за отваряне на прозорците с ветрозащита; осигуряване на вода и други разхлаждащи течности за часовете на пътуване; спиране за почивка
най-много на всеки 2 часа спазване на правилата за движение; въздържане от обидни знаци и действия. Добър избор е по възможност да се избягват час пик и жегата между 12 и 16 часа.

И нещо решаващо за овладяване на риска от агресия. Не можете да предотвратите действията на другите шофьори, но изцяло във ваша власт е да контролирате как реагирате на тях. Колкото просташки или умишлено да ви дразни някой на пътя, въздържайте се. Както се казваше в един филм, ако решите да ескалирате вече напрегнатата ситуация, залогът може да е по-голям от живота.