Те могат да имат благоприятен ефект и върху червата, показа американско проучване върху мишки

Не броенето на калориите, а наблягането на протеина е тайната за бързото отслабване, обявява още преди четвърт век френският диетолог Пиер Дюкан. Той работи като общопрактикуващ лекар в Париж, когато за първи път се сблъсква със случаи на затлъстяване. Става въпрос за 80-те години на миналия век, когато се смята, че наднорменото тегло се лекува най-добре чрез нискокалорични и намалени порции. Много малко от обичащите да си похапват обаче са в състояние да правят това за дълго време, което е причина и за ниската ефективност на подобен тип диети.

Дюкан се заема да измисли алтернативен начин за слабеене, който също да гарнитира дълготраен ефект. Спира се върху протеинов режим на хранене в няколко фази. През първите седем дни съветва да се ядат само храни като постно пилешко, пуешко и телешко месо, риба, морски дарове, обезмаслени млечни продукти като извара и кисело мляко. Следващата седмица могат да се добавят зеленчуци без скорбяла като спанак, краставици, чушки, марули, гъби, малко подправки и оцет. Едва когато човек види желано намаляване на теглото, се разрешава да си позволи по-голямо разнообразие. Връщането към пълнозърнести храни и въглехидрати обаче трябва да е умерено. Винаги протеините да са доминиращи и да се избягва преяждане.

След като тества диетата си върху свои пациенти, Дюкан я описва в книгата “Как да отслабнем завинаги”. Тя се превръща в бестселър в много държави, включително в България. Хиляди хора се вдъхновяват и задоволяват глада си с месо и яйца, докато свалят килограми. Доста лекари обаче започват да критикуват диетата на Дюкан, тъй като

лишава организма от редица полезни храни

Стига се дори до съдебни дела.

Споровете как протеиновият режим се отразява на тялото се водят десетилетия. Направени са редица проучвания. Резултатите от последното бяха публикувани преди дни. То е на научен екип от университета в Илинойс. Американските изследователи са тествали върху мишки как богатите на протеини диети променят чревния микробиом и цялостното здраве. Причината е, че популярността им расте, а все още няма безспорни доказателства за тяхното цялостно въздействие върху организма. Учените от Илинойс са изследвали конкретно какво се случва с неразградения протеин и дали той води до стомашно-чревни разстройства и други здравословни проблеми.

Затова в продължение на седмици те са хранили 16 мишки с различни протеини, след което са тествали техните изпражнения. Открили са, че консумиралите богати на ароматни аминокиселини протеини са имали най-голяма загуба на тегло и мастна маса в сравнение с тези на стандартна протеинова диета. Също така при тях е забелязана най-положителна промяна в чревния микробиом, което кара учените да смятат, че въпросният хранителен режим не влияе зле на организма, макар да го лишава от други необходими вещества.

“Тези констатации предоставят решаваща основа за разбирането на това как протеиновите диети влияят на микробиома на червата и отварят врати за по-нататъшни изследвания на ролята им за насърчаване на здрави черва и цялостно здраве”, коментира биологът Самсън Адежумо от университета в Илинойс.

Един вид протеин излиза начело като най-въздействащ в тяхното проучване. Става дума за продукт, който съдържа аминокиселини с разклонена верига, много популярни сред трениращите спортове за натрупване на мускулна маса. Често те ги приемат като хранителна добавка, за да извлекат максимална полза от тренировките или пък защото не приемат достатъчно протеини. Иначе аминокиселините с разклонена верига успешно се набавят чрез храни като пилешко, пуешко и телешко месо, сьомга, риба тон, скаридите и млякото. Има ги и в соя, боб, ядки и пълнозърнести храни, но в по-малки количества.

Проучването е показало, че неразграденият протеин ферментира в червата,

произвеждайки полезни странични продукти като късоверижни мастни киселини. Те са основен източник на хранене за дебелото черво и играят важна роля за здравето. Предишни изследвания установяват, че могат да намалят риска от възпалителни и сърдечни заболявания, диабет тип 2 и затлъстяване. Също така, че завишеният прием на протеин е в състояние да увеличи скоростта, с която се изгарят калории, да регулират сигналите за глад, изпращани между мозъка и стомаха, и да насърчи тонизирането на мускулите, растежа и силата. Открито е, че ферментацията му води до развитието на определени полезни щамове бактерии като лактобацилус, които могат да преследват и унищожават вредните бактерии.

Макар да е направено върху мишки, новото проучване значително може да промени нагласата към протеиновите диети. Според авторите му то е добра база за по-задълбочени изследвания и върху хора, които да елиминарат някои нежелани странични ефекти от подобни хранителни режими. Например някои от спазвалите диетата на Дюкан хора се оплакват от храносмилателни проблеми, запек, подуване на корема и лош дъх.

Отказвайки се от въглехидрати, понякога те изпитват умора,

гадене и главоболие. При бърза загуба на тегло се сблъскват и с намаляване на мускулната маса. Затова диетолози съветват протеинът да съставлява от 10 до 35 процента от дневните калории, а при спортистите да е един-два грама на килограм телесно тегло. Така че новото проучване може да доведе до различна посока в разбирането как той въздейства върху организма.