Новият подвариант на COVID, известен като кракен, е най-предаваният, който е бил откриван досега. Това предупреди Световната здравна организация (СЗО).
Според информацията кракен (XBB.1.5), който е мутация на омикрон, вече е открит в 29 страни, включително Франция, Германия, Нидерландия, Испания, Ирландия, Австралия, Сингапур и Индия. Той вече доминира в САЩ, като се смята, че стои зад приблизително 70% от новите инфекции в най-засегнатите райони в страната. Сега започна да обхваща и Обединеното кралство, което показва, че е по-силно заразен от конкурентните щамове.
Според учени обаче XBB.1.5 се кара леко
като омикрон и другите негови подварианти.
“Обезпокоени сме от трансмисивността му, особено в някои страни в Европа и североизточната част на САЩ, където XBB.1.5 бързо измести други циркулиращи подварианти”, заяви Мария ван Керхов, технически ръководител за COVID-19 към СЗО. Тя допълни, че увеличаването броя на хоспитализациите в Североизточна Европа все още не може да се припише на XBB.1.5, тъй като отчасти причината може да е в други респираторни заболявания, включително грип.
Статистиката на американския Център за контрол и превенция на заболяванията (CDC) пък показва, че щамът е причина за 41 процента от случаите в Америка.
Кракен има 14 нови мутации на шиповите протеини на вируса в сравнение с неговите предшественици, които, изглежда, са му дали повишена резистентност към антитела и така му помага да
избягва ваксинация или предишна инфекция
Експертите на СЗО се страхуват, че XBB.1.5 може да даде началото на по-страшен вариант на коронавируса.
Това е така, защото увеличаването на болните от подварианта пък ще доведе до повече възможности той да мутира и да се развива.
Същевременно държавите от ЕС се съгласиха в сряда “силно да насърчат” изискване, което ще задължи всички пътници, идващи от Китай, независимо от националността им, да представят отрицателен тест за COVID-19, тъй като броят на инфекциите нараства в азиатската страна. Тестът за коронавирус трябва да се направи не повече от 48 часа преди качването на полета.
Коментари