Установените правила могат да се нарушат само по преценка на свещеник

Църковният брак е едно от седемте тайнства на Православието. Извършването му в храма се подчинява на строги правила и протича с подобаваща тържественост. Затова не всеки ден от календара е подходящ за венчавка. Информация за т.нар. забранени дни може да се намери във всяко православно календарче, стига да е официално издание на Светия синод на БПЦ.

Според установените правила венчавки не се правят през четирите годишни постни периода, като най-категорична е забраната за времето на Великденския. Тази година той започна на 17 март и ще продължи до Възкресение Христово на 5 май. Бракове не се сключват още два дни след това, т.е. до 7 май включително. Поради късната дата на Великден тази година Петровият пост отпада от календара, но под възбрана за сключване на брак са дните на Богородичния (1-14 август) и Коледния пост (15 ноември - 25 декември).

Венчавки не се правят на големи Господски и Богородични празници, както и на предхождащия ги ден: на 5-6 януари (Богоявление), 1-2 февруари (Сретение), 24-25 март (Благовещение), 27-28 април 2013 г. (Цветница, празник с променлива дата), 12-13 юни 2013 г. (Възнесение, променлива дата), 22-23 юни 2013 г. (Петдесетница, променлива дата), 5-6 август (Преображение), 14-15 август (Успение Богородично), 7-8 септември (Рождество Богородично), 20-21 ноември (Въведение Богородично). Брак не се разрешава и на 29 август, когато се отбелязва Отсичането на главата на св. Йоан Кръстител, както и в съботни дни, макар именно те да са най-желаните за сватбени тържества. Но според православната традиция съботният ден е отреден за почит към мъртвите и е прието е хората да се помолят за починалите си близки, да отидат на гробище. Свещениците не допускат венчавка, ако датата съвпадне с някоя от четирите големи задушници през годината.

Разбира се, изключения се правят, защото според разбиранията на православието не човекът е за правилото, а правилото е за човека. Винаги може да изникне необходимост бракът да се сключи в някой от т.нар. забранени дни и това става с разрешението на енорийския свещеник, а в някои случай и на по-висш от него духовник. Но преди да търсим "вратичка", за да насрочим венчавката за деня, който сме избрали в разрез с правилата, е добре да знаем какъв е смисълът, който православието влага в тези забрани.

Постните периоди са време на покаяние, когато човек се отдръпва от света и се вглъбява в себе си, а подобно настроение е трудно да се съвмести със сватбеното веселие. Също така трудно е да се съчетаят големите църковни празници, всеки със свой смисъл и символика, с подготовката и провеждането на сватбеното тържество. Затова не е уместно толкова различни празници да се припокриват и така да не бъдат пълноценно изживени. Иначе църквата не налага строго и безусловно нищо, всичко в крайна сметка е въпрос на човешки избор.

в."Всичко за семейството"