НЗОК насърчава здравноосигурените хора активно да следят информацията за себе си като пациенти
Бюджетът на НЗОК е основен финансов план за набиране и разходване на парите от задължителното здравно осигуряване и е отделен от държавния бюджет. Законът за бюджета на НЗОК съдържа приходна и разходна част. Приходната се формира от здравноосигурителните приходи, неданъчни приходи и трансфери от Министерството на здравеопазването.
1. Каква е процедурата по подготовката и приемането на бюджета на НЗОК?
Бюджетът на НЗОК се изготвя при спазване на параметрите по 4-годишна бюджетна прогноза, съставя се в рамките на основните макроикономически показатели и срокове, съгласно указания на Министерството на финансите (МФ) за средствата, които се получават в НЗОК от МФ. Управителят на НЗОК изпраща проекта на Закона за бюджет на касата до Министерството на здравеопазването за становище и после го внася в Надзорния съвет на НЗОК за разглеждане и одобрение. След това чрез министъра на здравеопазването го внася в МС. Проектът на Закона за бюджета на НЗОК се приема от парламента заедно с проектите на закони за държавния бюджет и за бюджета на ДОО.
2. Как се разпределят парите, събирани в НАП от здравноосигурителни вноски?
Приходите на НЗОК се администрират от Националната агенция за приходите (НАП). Набират се от осигурителни вноски, трансфери от държавния бюджет, приходи, регламентирани с други закони, от възстановени осигурителни разходи, глоби и наказателни лихви, такси, определени с тарифа на МС, ликвидационни дялове от търговски дружества, целеви субсидии от държавата, дарения и завещания и други източници. Задължителното здравно осигуряване включва пакет от дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК.
3. Как НЗОК гарантира предвидимост и устойчивост на бюджета на институцията?
- Изключително важно е със средствата по Закона за бюджета на НЗОК да се гарантира на здравноосигурените ползването на пакета от здравни дейности, приет с наредба на министъра на здравеопазването през цялата година.
- Заложени са текстове, които гарантират целогодишно потребление на парите в извънболничната и в болничната помощ, като за изпълнението могат да бъдат въвеждани механизми, правила и разпоредби, които се приемат от Надзорния съвет.
- Ръководствата на НЗОК, БЛС, Българския зъболекарски съюз и Българския фармацевтичен съюз анализират и въвеждат в нормативно установените правила рамкови договори и други документи, контролни механизми за регулация на закупуваните от НЗОК обеми медицинска дейност с предвидени възможности за актуализиране на парите за здравноосигурителните плащания.
- При заплащане на лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за медицински цели НЗОК договаря отстъпки и прилага механизми, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК, като компенсаторна мярка, за да се запази балансираното разходване за лекарствени продукти при гарантираното потребление за здравноосигурените пациенти.
4. Проследява ли НЗОК как се харчат парите за здраве?
НЗОК се стреми да усъвършенства организацията на системите за контрол върху дейността на договорните партньори с оглед недопускане на лоши практики и ограничаване на условията и възможностите за злоупотреби. От значение е постигането на пълна интеграция между електронните системи на НЗОК и НЗИС (Национална здравноинформационна система). Електронизацията гарантира прозрачно използване на публичния ресурс на здравноосигурените в момента на отчитането на всяка здравна услуга или медицинска дейност.
- Средствата от бюджета на НЗОК се разходват срещу извършена и отчетена дейност, предоставена на здравноосигурените от изпълнители на медицинска дентална помощ, аптеки и др. договорни партньори на НЗОК.
- Следи се стриктно и се анализира текущото изпълнение по всеки показател по Закона за бюджета след всеки месечен отчет.
5. Как всеки може да контролира изразходването на парите за здраве?
Като здравноосигурен, всеки има право да упражнява контрол върху начина, по който се харчат публичните средства за здраве - парите от здравните вноски.
Как би могло да стане това?
- Като проверите здравното си досие - за целта трябва да имате уникален код за достъп, който ще получите от РЗОК.
- Чрез мобилното приложение “е-Здраве”, което може да се активира на мобилно устройство - така всеки има достъп до електронното си здравно досие и може да проверява цялата информация, свързана с медицинското му обслужване. Приложението се активира чрез служебно лице с правомощия в РЗОК, в офисите на РЗИ и на “Информационно обслужване”.
НЗОК насърчава здравноосигурените активно да проверяват информацията в досиетата си с цел подобряване на контрола върху изразходване на обществения ресурс. Това е много ефективна форма на контрол на лечебните заведения и аптеките, договорни партньори на НЗОК.
6. Какво да направите, ако са нарушени правата ви на здравноосигурен?
Ако прецените, че са нарушени правата ви при оказване на медицинска или дентална помощ, можете да подадете писмени жалби до директора на съответната РЗОК или до НЗОК – София 1407, ул. “Кричим” №1. За изясняване на фактите в жалбата се назначава проверка по документи на изпълнителя на медицинска помощ или на лечебното заведение, като жалбоподателят задължително се уведомява за резултатите.
![](https://cache2.24chasa.bg/Images/cache/751/Image_19878751_811_0.jpg)
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Къде може да се намери информация за поставените ваксини на дете?
Информацията за ваксините, която е в компетенциите на НЗОК, може да бъде открита: чрез електронното пациентско досие, чрез подаване на заявление до директора на РЗОК или чрез здравноосигурителната книжка на пациента, където са вписани извършените имунизации от личния лекар.
Всеки здравноосигурен има достъп до пълната медицинска информация, (включваща и имунизации), съдържаща се в здравното досие на портала на НЗОК, рубрика “За граждани”/“Е-услуги”, секция “Преглед на досие от здравноосигурените лица”. Достъп до досието се осъществява в Персонализираната информационна система /ПИС/ на НЗОК на следния адрес: https://pis.nhif.bg/main/ при наличие на цифров сертификат (КЕП), издаден от лицензирани доставчици на удостоверителни услуги, уникален код за достъп (УКД), който се издава чрез подаване на заявление в районните здравноосигурителни каси (РЗОК) и персонален идентификационен номер – издаден от НАП. УКД се издава от всяка районна здравноосигурителна каса (РЗОК) независимо от местоживеенето, като за целта е необходимо да бъде подадено заявление (по образец). Достъп до пациентската информация на лицата - деца до 18-годишна възраст, има родителят/настойникът, който е направил първоначален избор на общопрактикуващ лекар на детето и се осъществява само при активна пациентска регистрация.
За да бъдат отразени имунизациите в пациентското досие, те трябва да бъдат отчетени от личния лекар, в чиято пациентска листа фигурира детето.
Другият вариант е да подадете писмено заявление по образец до директора на РЗОК, за да ви бъде предоставена информация относно извършени имунизации за съответен период. Заявлението се подава лично, а по изключение – от упълномощено от вас лице, с приложено към заявлението нотариално заверено изрично пълномощно (оригинал или нотариално заверено копие).
Координатите на районните здравноосигурителни каси са публикувани на интернет страницата на НЗОК в меню “РЗОК”.
Надзорът на имунопрофилактиката се осъществява от районните здравни инспекции (РЗИ), които са структури към Министерството на здравеопазването, откъдето можете са получите изчерпателна информация за всички поставени ваксини на вашето дете.
Коментари