• Зад волана е 21-годишният Симеон Михалев без алкохол и наркотици в кръвта
  • Прокуратурата прекратява производството с мотива, че девойката е пресякла на червен светофар за пешеходци, а шофьорът не е имал техническата възможност да спре
  • Адвокатите и семейството на младата жена обаче не са убедени, че тя е пресичала на забранен сигнал, и искат допълнителни експертизи и разпит на свидетели

Цвета Кютукчиева е на 27 г. - единствено дете на лекари, специализант по акушерство и гинекология, доктор в една от най-престижните болници в София. Животът ѝ се променя в 10,50 ч на 15 април 2022 г., когато Ауди А3 я блъска на пешеходна пътека на кръстовището на бул. “Тодор Александров” и ул. “Одрин” в столицата.

Вследствие на удара дъщеря ми получи тежка черепно-мозъчна травма - разказва пред “24 часа” бащата на момичето Илия Кютукчиев. - Това, което знаем със съпругата ми, е, че след удара бързо е извиквана линейка, с която е откарана в “Пирогов”. Там са я оперирали по спешност. След това беше в реанимация, където прекара в будна кома 7 месеца. Екипът положи максимални усилия, за да възстанови основните ѝ жизнени функции, защото беше на апаратна вентилация. Не можеше да се движи и храни освен чрез венозни вливания. Лечението ѝ продължи в болница “Св. София”, където минаха още 2 месеца в реанимация и възстанови съзнанието си. В края на 2022 г. я изписаха и се прибра вкъщи. Не можеше да движи ръцете и краката си. Диагнозите ѝ са половин страница.

Днес има движение на ръцете, но в краката - не. Зависима е от ежечасните грижи на други хора. В момента се редуваме с жена ми, но когато нас ни няма, разчитаме на личен асистент от общината. Той е на 8-часов работен ден без събота и неделя, споделя бащата.

Зад волана на автомобила, който блъска Цвета, е 21-годишният Симеон Михалев. Тестовете му за алкохол и наркотици са отрицателни. Той спира метри, след като блъска момичето, и моли друг човек веднага да повика Бърза помощ.

Две години досъдебното производство не е приключило. Същото почива на свидетелски показания на едно лице (шофьора - бел. ред.) и на автотехническа експертиза - обяснява адв. Ралица Мутафова, повереник на семейство Кютукчиеви. - Момичето е пресичало булеварда, като по данни на водача го е сторила на червен светофар за пешеходци. Младежът се е движил в средна пътна лента, посока от центъра на града направо. В лява пътна лента е имало спрели автомобили, изчакващи за завой наляво. В разпита си пред разследващите органи водачът твърди, че се е движил с максимално допустимата скорост за района от 50 км/ч и че изведнъж пред колата му е изскочил пешеходец, казва юристката.

В хода на разследването е изготвена автотехническа експертиза, която установява, че е карал не с 50 км/ч, а с 89,9 км/ч.

Тоест с два пъти по висока скорост от позволената - обяснява адв. Мутафова. - В хода на разследването единствените процесуално следствени действия, които са извършени за две години, са разпит на водача на автомобила и автотехническа експертиза. А две години са изключително дълъг период, през по-голямата част от който разследващите органи са бездействали. Това ни принуди да подадем молба за бавност до наблюдаващия прокурор. След нея беше назначена и изготвена автотехническата експертиза. Преди това единствено бе разпитан шофьорът. Наблюдаващият прокурор прекрати разследването, допълва тя.

Мотивите, изложени в прокурорското постановление за прекратяване, са, че “шофьорът не е имал техническа възможност да спре преди мястото на удара с пострадалата със скоростта, с което се е движил от 89,9 км/ч. Такива са изводите на вещото лице, изготвило автотехническата експертиза.

Според адвокатката те са изцяло пресъздадени и в прокурорското постановление: “Така прокурорът е стигнал до извода, че “се касае за случайно деяние по чл. 15 от НК - деецът не е бил длъжен или не е могъл да предвиди настъпването на общественоопасните последици”.

Според адв. Ралица Мутафова има съществени пропуски по разследването. Един от тях е, че то не е обективно, всестранно и пълно, тъй като не са положени необходимите усилия за разкриване на обективната истина.

Изследването на механизма и причините за настъпване на ПТП е въз основа на свидетелски показания и то на водача, участвал в произшествието. Не са издирени други очевидци на събитието, а такива е имало в спрелите автомобили на светофара. Те се виждат от записа на камерите, които са приобщени по делото. Разследващите органи по регистрационните номера могат да установят водачите и съответно да ги призоват за разпит. Не са установени и лицата, които са подали сигнал за настъпилото произшествие на 112, обяснява адв. Мутафова.

Най-големите притеснения на бащата на Цвета и юристите са относно автотехническата експертиза, с която са изразили несъгласие, когато са им били предявени материалите по разследването.

С нея това дело наистина може да бъде решено, но само ако тя е обективна, а ние имаме възражения - обяснява Мутафова. – На първо място възраженията са ни в изчисленията на скоростта, с която се е движил водачът. Тя е определена само чрез видеозапис от камери. Вещото лице не е приложило технически методи, с които да изчисли тази скорост. Нека да ползва и камерите, но трябваше да направи проверка на резултата чрез други методи. Следваше скоростта да бъде изчислена по няколко различни метода, за да се провери и да се изведе една осреднена стойност на движение на лекия автомобил.

Следващото им несъгласие е в начина на снемане на данните от циклограмата (режима на смяна на светофарната уредба) и тяхното разчитане и тълкуване.

Не сме съгласни и с извода на вещото лице, че единствената причина за пътнотранспортното произшествие е пресичането на Цвета на червен светофар за пешеходци допълва адвокатката. - От една страна, за нас този извод не е доказан по безспорен начин. От друга, дори и да е така, за да е обективна автотехническата експертиза, вещото лице трябва да изследва и въпроса при какви условия и обстоятелства водачът на автомобила щеше да има възможност да предотврати удар с момичето. Да реагира с намаляване на скоростта и/или спиране своевременно. За това е необходимо да се установи от кой момент пострадалата е била видима за водача на автомобила. Тоест да се установи откога тя е представлявала опасност за водача на автомобила.

Според адвокатката от от този момент се вменявало и задължението на шофьора да реагира с намаляване на скоростта или спиране, за да се избегне произшествието. В изготвената до момента автотехническа експертиза вещото лице е приело, че момичето е видимо за водача от момента, в който е навлязла в неговата лента за движение.

Но не без значение е обстоятелството, че тя е започнала пресичане на бул. “Тодор Александров” в посока бул. “Сливница”, като е преминала през лентите за движение посока центъра, които са две или три, стигнала е до разделителния остров, преминала е през лявата лента за движение по посоката на движение на процесния автомобил и едва тогава е навлязла в средна лента, по която се е движила въпросната кола, обяснява Мутафова.

Категорична е, че е имало дълъг път на движение на пострадалата - още от тротоара през пътното платно, разделителен остров до момента на удара. През цялото време според тях тя е била видима за шофьора и е представлявала опасност за него, а той е бил длъжен да реагира.

Тези въпроси адвокат Мутафова е поставила и пред разследващите в искане за изготвяне на повторна експертиза, която да изследва в кой момент Цвета е била видима за шофьора.

Тези искания бяха оставени без уважение и разследването беше прекратено, като наблюдаващият прокурор прие за причина за настъпването на ПТП-то единствено поведението на Цвета, твърди тя.

Адвокатката допълва, че на мястото на произшествието има само оребрена ограда, която не е скривала младата жена - била и видима и опасност за водача по-рано от момента на удара.

Мутафова обяснява, че Цвета се е придвижвала по пешеходната пътека. Имало е разделителен остров и широк тротоар. По думите ѝ тя е била видима за шофьора, защото навлиза в лява лента за движение, а той е бил в средна. Практиката е, че пешеходец представлява опасност не от момента, когато е стъпил на платното или е навлязъл в лентата за колите, а в много по-ранен етап, когато с поведението си показва намерение за навлизане на платното или пресичане. Адвокатката е категорична: Запознавайки се със събраните доказателства, установихме, че има много неща, които не са извършени от разследващия орган.

Адв. Емилиян Топчиев, който също представлява сем. Кютукчиеви, подчертава, че автомобилът е спрял на “не малко” разстояние след удара. Според него това е показател за по-висока скорост, която може да не е изчислена по правилен начин.

Адв. Топчиев упреква разследващите и за разчитането на знаците на светлинните сигнали на светофара: Не е извършено надлежно разчитане на циклограмата - системата, чрез която работи светофарната уредба, защото ние изразяваме съмнение, че в действителност тя е предприела пресичане на червен сигнал за пешеходци. Причината е, че се виждат две-три коли, които са престроени в лентата за завиване наляво и изчакват на червен сигнал. Поставяме под съмнение дали за шофьора е светел зелен сигнал, или се е сменял от жълт. В този момент само тя е пресичала.

Според адв. Топчиев сериозен пропуск в разследването е, че не са издирени водачите на спрелите автомобили, пред чиито очи е станал сблъсъкът. Показания е дал само Симеон, който я удря. Според постановлението за прекратяване на наказателното производство обясненията му кореспондирали с извадените снимки от видеозаписите. Той разказал, че за автомобилите, изчакващи за ляв завой, светел червен светофар. Имало колона от коли, които били спрели в лявата лента. Цвета преминала пред първия от тях, тичайки. Симеон казал, че не е разполагал с възможността да я забележи в по-ранен етап. В материалите по делото пише, че момичето е пресякло със “спокойно тичане”.

Адв. Топчиев акцентира още, че от съществено значение за обективността и всестранността на разследването е автотехническата експертиза да изследва дали е щял да настъпи удар между пешеходката и автомобила, ако превозното средство се е движело с максимално разрешената скорост в града от 50 км/ч.

Ние с адв. Мутафова твърдим, че ако водачът на автомобила беше се движил със скорост от 50 км/ч, то той по-късно би достигнал до мястото на удара, а това би предоставило възможност на Цвета да пресече пътното платно, без да настъпи удар, коментира той.

Баща ѝ Илия Кютукчиев казва, че момчето, което блъска дъщеря му, никога не го е търсило.

Четири месеца след катастрофата единствено първият разследващ се поинтересува дали дъщеря ми си е върнала съзнанието - спомня си той. - Не познавам човека, който е отговoрен за инцидента. Единствено мой колега в началото ми каза, че семейството на момчето било готово да помогне, но със съпругата ми не сме се възползвали от предложението. След това повече никой не е искал връзка с мен. Как така при всички тези травми няма извършено престъпление? Аз съм в напреднала възраст, а Цвета няма братя и сестри, други роднини. Ако си отида, грижата за нея ще бъде много трудна, казва бащата.

До момента момичето не е говорило за инцидента, защото не си го спомня. Татко ѝ казва, че краткотрайната ѝ памет е засегната и имала сериозно нарушение в тази област. Бързо забравяла и близки събития. Не успява да запомни неща, казани ѝ преди 5 минути.

Дъщеря ми проявява желание да ходи, но тези сковани крака вече две години не са се раздвижвали - описва той състоянието ѝ в момента. Имала болки, които понася стоически, защото вярва, че ще проходи. Държи я духът и не изпада в депресия. В момента с нея работят логопед и психолог.

Адв. Мутафова описва ситуацията на Цвета и делото ѝ като много деликатни, защото девойката изпада в кома.

Родителите нямаха право да се запознават с материалите по делото, нито да участват в хода на досъдебното производство, защото те не са страни в него, само дъщеря им е. Поради това, че тя няма как да упражни правата си по закон - нито като пострадал, родителите бяха принудени да инициират производство за поставянето ѝ под запрещение. След неговото приключване те са назначени за нейни настойници, разяснява Мутафова.

Относно обезщетението за имуществените и неимуществени вреди, което се полага на Цвета, семейството било с вързани ръце, защото досъдебното производство не е приключило.

Нямаме краен акт за неговото приключване. Ние обжалвахме постановление на прокурора за неговото прекратяване пред Софийския районен съд, като жалбата ни беше уважена и постановлението за прекратяване беше отменено. С определението на съда, с което бе отменено постановлението за прекратяване, на прокурора бяха дадени указания, които обаче не бяха изпълнени. Наблюдаващият прокурор отново, за втори път, прекрати производството, като дори и не ни бяха предявени материалите по разследването. Така правата на постарадалата Цвета бяха нарушени. Обжалвахме и това постановление за прекратяване, но до момента нямаме резултат, дава още детайли от сагата юристката.

Отправили са и искане до застрахователя за изплащане на обезщетение за неимуществени вреди, но са получили отказ за плащане, което е обяснимо с липсата на краен акт.

Адвокатите не упрекват застрахователя, който е в правото си - механизмът за настъпване на катастрофата не е изяснен. За застрахователя е недоказана вината на застрахования при него водач, за да възниква отговорност за изплащане на обезщетението.

Цвета Кютукчиева  след катастрофата
Цвета Кютукчиева след катастрофата

Бащата на момичето Илия Кютукчиев
Бащата на момичето Илия Кютукчиев
Aдвокат Емилиян Топчиев
Aдвокат Емилиян Топчиев
Адвокат Ралица Мутафова
Адвокат Ралица Мутафова