• Над 1,2 млн. души са били свидетели как пациенти обиждат медиците
  • Българите очакват специалистите винаги да са на разположение и да реагират незабавно

Всеки втори български лекар е бил жертва на вербална агресия. Един на всеки 10 е физически нападан от пациенти или техни близки. Ужасяващата статистика се допълва от убеждението на половината българи, че медиците сами са си виновни.

Тревожните данни са от проучване на агенция “Тренд”, поръчано от Българския лекарски съюз. Те бяха представени на националния форум “Насилието над лекари – причини и възможни решения”.

Според изследването 11% от лекарите се сблъскват с агресия от пациентите или техни близки. За още 20 на сто това се случва понякога. 55% от лекарите от болничната помощ са обиждани. За проблема споделят повече жените, както и по-младите медици. Лекарите сигнализират, че нямат паникбутони и видеонаблюдение, което е ключово за доказване на насилието (виж в карето).

За последните 3 г. в прокуратурата са образувани едва 39 нови производства за причинена телесна увреда спрямо медиците. Има бавно повишение, обясни прокурорът във Върховната прокуратура Пенка Богданова.

Едва петима от нападателите са наказани с лишаване от свобода

Над 4/5 от лекарите се чувстват уважавани от пациентите. А заради агресията 16% от тях са обмисляли да напуснат.

6 от 10 медици пък признават, че са ставали свидетели на вербална агресия към колеги на работното място. 20% са виждали физическа агресия - най-често към лекари в болниците.

Причините са комплексни - около това мнение се обединиха участниците в дискусията. В нея участваха Пенка Богданова - прокурор във Върховната прокуратура, издателят на “Медийна група България” Венелина Гочева (виж какво каза по-долу), психологът Мирена Георгиева и Димитър Ганев от социологическа агенция “Тренд”. При откриването на форума здравният министър д-р Галя Кондева заяви, че

и един случай на агресия срещу лекар е срам както за системата, така и за обществото.

От изследването стана ясно още, че 32% са се страхували за здравето и безопасността си на работното място. 57 на сто са се чувствали емоционално изтощени и стресирани заради агресия.

“През 2013 г. законодателят включи медицинските специалисти към групата лица, които се ползват с по-голяма защита, наред с магистрати, учители, полицейски служители”, коментира Богданова.

Според проучването сред 1003 реципиенти нивото на удовлетвореност от комуникацията с лекарите по време на посещение е високо. По-доволни от комуникацията са висшистите в сравнение с по-малко образованите. Влияние оказва и доходът, колкото повече средства има един човек, толкова по-удовлетворен е от комуникацията си с лекаря.

Проучването регистрира значително ниво на свръхочаквания към професията, което е предпоставка за неразбиране към спецификата на работата и по-ниска толерантност към практикуващите.

Нереалистичните очаквания към професията, както и индивидуалното усещане, че “твоят проблем е най-важен и неотложен”, са част от възможните обяснения за проявите на агресия.

Има гореща линия, но медиците не звънят - системата е бавна

От четири години лекари и медицински сестри могат да подават сигнали за агресия. Номерът е 02/ 9070707, а сигналите незабавно се препращат до главния прокурор. Медиците обаче почти не звънят. Причината - агресията е унижение за тях, а съдебната система е бавна и трудно се стига до осъдени насилници.

“Не подаваме оплаквания, защото агресията спрямо нас е форма на унижение”, коментира началникът на Спешното отделение в МБАЛ – Шумен, д-р Петко Загорчев на форума за насилието над лекарите. Според него проблемът не идва от тежко болните, а от закона, който твърди, че всеки е спешно болен, докато лекар не прецени това. “Нашият проблем идва от неспешните пациенти, ежедневно имаме вербална, а понякога и физическа агресия”, каза Загорчев.

Спешният медик д-р Десислава Кателиева няколко пъти е ставала жертва на агресия от страна на пациенти, включително и физическа. Според нея е нужно да има обучение сред медиците как да се справят с агресивни пациенти, както и да се засилят мерките за превенция в системата на спешната помощ. “Нещата ще стават по-зле, агресията ще се засилва, ако не се работи за облика на спешния медик”, каза тя. Според нея няма лекар, който да има паникбутон в джоба си. Няма видеонаблюдение, което е от съществено значение да се докаже, че е имало насилие.

Усмивка и документален разказ какво е да си доктор, тенденцията ще се обърне

Усмихвайте се - от входа на болницата, през медицинската сестра и лекаря, въпреки натоварването, което имате. Венелина Гочева

Венелина Гочева

Този съвет даде издателят на “Медийна група България” Венелина Гочева, за да спадне агресивността. И още - разказвайте историите на лекари в документални поредици - ние го правим в “24 часа”. Гочева насърчи Българския лекарски съюз да постави пред всеки кабинет информация за броя на пациентите, които един медик приема, за неговите специализации, за да оцени болният качеството на човека зад вратата, от който очаква помощ.

Според наблюденията на издателя българинът има уникалното качество във всяко свое посещение в болница да вижда неслучилата се промяна в здравната система, а не да оценява най-лесния в света достъп до специалисти.

“Помогнете във възпитанието на пациентите - отидете в училищата, говорете за тази професия, колко време е необходимо за изграждането на един лекар”, обърна се Гочева към БЛС. Тя е убедена, че така не само ще се възпита уважение към лекарската професия, но и могат да бъдат запалени за нея младите българи.

За “24 часа” е кауза да показва хората, които избират тази тежка и отговорна професия. Затова и проектът “Лекарите, на които вярваме” въвлича пациентите да номинират, а лекарите поставят този сертификат всяка година редом до своите специализации и награди.